‘Een boek met praktische tips, die ik eerder had willen weten’

Dementie is een ziekte die tot veel verwarring en onzekerheid leidt. Hoe vertel je je vader dat hij op zijn 75ste niet meer naar zijn werk hoeft, omdat hij al tien jaar met pensioen is? Of dat hij zijn rijbewijs moet inleveren, omdat hij een gevaar op de weg is geworden?

Dianca Schüssler leert steeds beter ‘de waarheid ontwijken’ en krijgt er een gelukkigere vader voor terug. In dit ontroerende boek vertelt ze over haar fouten en wat ze geleerd heeft. Ze schrijft over de breinkamers, een toevallige ontdekking die ook anderen helpt. Dit boek is ook een ode aan de zorgkanjers, die soms de strenge regels negeren om de zorg menselijker te maken.

In Demensie neemt auteur Dianca Schussler je mee in haar leven met haar langzaamaan steeds meer verwarde vader. In het begin is hij nog vergeetachtig, maar steeds meer dingen wijzen erop dat haar vader aan de ziekte dementie lijdt. Naast dat dit Dianca en de mensen om haar vader heen erg verdrietig maakt, leert Dianca ook gaandeweg hoe ze het beste met haar vader om kan gaan. Zo komt ze er bijvoorbeeld achter dat in discussie gaan geen zin heeft; haar vader weet immers inmiddels niet beter. Zo leert Dianca de waarheid steeds een draai te geven zodat het voor haar vader niet ingewikkelder wordt dan het al is.

Terwijl haar moeder een strijd levert tegen kanker krijgt de ziekte dementie steeds meer grip op haar vader waardoor hij steeds minder empathie heeft voor zijn zieke echtgenote. Hoewel haar moeder en Dianca weten waar het vandaan komt wordt het steeds moeilijker tot het onvermijdbare punt komt; haar moeder kan niet meer voor haar vader zorgen. Dianca gaat samen met haar op zoek naar een goed verzorgingstehuis. Deze zoektocht en de problemen die hierbij komen kijken doen gewoon pijn. Hoe er met haar vader wordt omgegaan is niet altijd menselijk. Meerdere keren merkt Dianca dat haar vader niet wordt verzorgd op de manier zoals was afgesproken. Vaak zit hij in zijn stoel voor zich uit te staren, wordt hij amper gewassen en loopt hij te lang in dezelfde kleding. Ook krijgen ze te maken met corona en de beperkte bezoeken. Dianca helpt waar ze kan, maar loopt regelmatig tegen muren en regeltjes op.

Demensie is een boek wat je recht in je hart raakt. Geen moeilijke woorden of ingewikkelde theorieën, Dianca beschrijft in gewone taal wat het inhoudt als je vader lijdt aan dementie. Ze beschrijft op pure wijze hoe ze gaandeweg ontdekt wat de beste manier van omgaan met haar vader is. Hoe moeilijk dingen zijn als toe te moeten geven dat het thuis écht niet meer gaat, op zoek gaan naar een goed verzorgingstehuis voor je vader, de zorg uit handen geven en niet te vergeten; de zorg die niet wordt gegeven en hoe daarmee om te gaan. De ondertitel ‘Een boek met praktische tips, die ik eerder had willen weten’ geeft dan ook precies weer waar dit boek over gaat. Door haar eigen zoektocht geeft Dianca de lezer van dit boek tips die zeer bruikbaar zijn in de praktijk. Daarnaast is het verhaal gewoon mooi om te lezen. De liefde voor haar vader, zoveel hulp die ze wil bieden, de regeltjes in de zorg, Dianca heeft het allemaal verwerkt in dit mooie, leesbare boek. Een aanrader voor iedereen, al of niet werkend in de zorg. Het is een handvat voor mensen die te maken hebben met de ziekte dementie in hun omgeving.

Uitgeverij: BoekenGilde
ISBN: 9789464375367
196 pagina’s