Kansas, 1958. Reizend Circus Diablo strijkt neer in Seneca Falls. Wanneer er een lijk onder de carrousel wordt aangetroffen, wordt de rechtlijnige FBI-agent Michael Travis op de zaak gezet. Travis krijgt te maken met Edgar Doyle, de illustere en ongrijpbare leider van het circus, die ontwijkend en raadselachtig antwoordt. De zaak voert verder en dieper dan het in eerste instantie lijkt. Wanneer zelfs de hoogste bazen van de FBI betrokken lijken te zijn, beseft Travis dat hij niets meer als waarheid kan aannemen. Hij duikt dieper in het onderzoek dan alle betrokkenen hadden gehoopt, niet in de laatste plaats omdat het circus en de mensen die er werken hem na aan het hart zijn komen te liggen. Om tot een oplossing van de zaak te komen, zal Travis de confrontatie met zijn bazen en zichzelf aan moeten gaan.

FBI-agent Michael Travis krijgt de opdracht om een moord te onderzoeken in Seneca Falls. Een klein dorpje, op één uur rijden van Kansas. Michael vindt het vreemd dat hij geen assistentie krijgt, maar is gemotiveerd om deze vreemde moord alleen op te lossen.
Als hij bij de plaats delict arriveert, onder de carroussel van reizend circus Diablo (betekent duivel), maakt hij kennis met de leider Edgar Doyle. Doyle ontwijkt zijn directe vragen en spreekt in raadsels, wat hem verdacht maakt. De identiteit van het slachtoffer maakt de zaak ook al niet eenvoudiger. Wat deed een Hongaar, die zelf ook nog eens een aantal moorden op zijn naam heeft staan, in een circusvoorstelling? Van de rest van het bonte en vreemde circusgezelschap wordt Travis ook al niet veel wijzer. Niemand kent het slachtoffer en niemand heeft hem gezien totdat hij onder de carroussel gevonden wordt. Ze gaan door met het voorbereiden van hun illustere acts en bizarre illusies.
Travis neemt de zaak erg hoog op en komt erachter dat er meerdere FBI-agenten bij de moord betrokken zijn. Maar hoe kan hij dit bewijzen zonder al teveel schade aan te richten?
Ondertussen krijgt hij door alle gesprekken met de circusartiesten steeds meer waardering en sympathie voor deze hardwerkende mensen. De pijnlijke confrontatie met zijn bazen, die op een gegeven moment poolshoogte komen nemen in het circus, is onvermijdelijk. Ze houden elkaar allemaal de hand boven het hoofd. Gelukkig zijn er nog een aantal mensen, die zich aan de zijde van Travis scharen.

Werkelijk een prachtige cover siert deze psychologische en literaire thriller ‘Een circus van schimmen’. De foto met prachtige warme kleuren spreekt voor zich. Een mooie blikvanger in elke boekhandel en bibliotheek.
Wie graag bloederige en gewelddadige thrillers leest, komt hier bedrogen uit. Niets van dit alles vind je in het boek terug. In plaats daarvan: ingewikkelde complotten, corrupte politici en wetsdienaars en boeiende personages.
Wat heeft hoofdpersonage Michael Travis gemaakt tot de einzelgänger die hij nu is? En waarom is hij zo gedreven? Tussen de hoofdstukken in van het heden, krijgen we een kijkje in het verleden van Michael. Je begrijpt steeds meer zijn handelswijze en zijn angst om zich aan iemand te binden. Wat een geweldig psychologisch aspect heeft de auteur hiermee aan zijn boek toegevoegd!
Nu was ik al een groot fan van auteur R.J. Ellory, maar ‘Een circus van schimmen’ mag van mij bovenaan zijn oeuvre prijken. Hij heeft met dit meesterwerk zichzelf overtroffen.
Ellory’s schrijfstijl is krachtig en beeldend, met oog voor detail. Een absolute aanrader!

R.J. Ellory is een veelbekroond auteur van thrillers die wereldwijd vertaald worden. Als enige auteur werd hij drie keer op rij bekroond met vijf sterren in de VN Thrillergids. R.J. Ellory woont en werkt in Birmingham.

ISBN: 9789026137600
Aantal pagina’s: 496
Prijs: € 22,50