9789000342631_download

Dit intrigerende boek vertelt het verhaal van de twee buitenbeentjes Eleanor en Park, tijdens één schooljaar in 1986. Ze delen hun passie voor stripboeken en muziek. Ze zijn slim genoeg om te weten dat een eerste liefde bijna nooit standhoudt, maar ook dapper en wanhopig genoeg om het te proberen.

‘Ontwapenend, lief en puur’

‘Zoals John green al zegt ’tot over mijn oren verliefd op dit boek’ en daar ben ik het volledig mee eens’

De eerste dag in de bus naar school is al een ramp voor Eleanor, Eleanor heeft namelijk (door omstandig-heden) een aparte smaak qua kleding, is dikkig en heeft een gigantische bos fel rode krullen en dat is meteen te merken wanneer ze de bus in komt, gelukkig is er toch een jongen die haar (schijnbaar met tegenzin) naast zich laat zitten. Park is een Aziatische jongen (in zijn eigen woorden half Koreaan) die erg op zichzelf is met zijn walkman en stripboeken. Elke dag zitten Eleanor en Park naast elkaar in de bus maar iets tegen elkaar zeggen doen ze niet. Eigenlijk hebben ze een stilzwijgend vriendschap zou je kunnen zeggen, ze zien elkaar, zitten naast elkaar, leren elkaar een beetje kennen (door alleen maar stiekem te kijken) en langzamerhand ontstaat er een vriendschap. Een hele bijzondere maar toch. Langzaamaan beginnen ze te praten en kunnen ze niet meer stoppen, ze zeggen de meest pure eerlijke dingen die je je maar kunt verzinnen. Iedereen zou de prille liefde zo moeten voelen en aanschouwen. Het meest schrijnende vind ik Eleanor’ gedachten over zichzelf, haar leven, haar voorkomen en haar gedachten daarover. Typische gedachten van een zestien jarige. Hun levens zijn totaal verschillend en door haar thuis situatie lijkt Eleanor soms wat wereldvreemd en ook daardoor ontstaan bizarre situaties.

Ik kan het niet anders omschrijven dan dat ik het ontzettend lief geschreven vind. Zo ontwapenend, zo puur en klein. Erg mooi gedaan. Het is geen boek dat je leest, het is een beleving, een hele lieve mooie en ontroerende beleving die je in je hart raakt. Wat het zo puur maakt is dat het voorzichtig begint, een beginnende vriendschap die in stilte voorzichtig groeit. Vanaf het begin zijn ze met elkaar verbonden ook al lijkt dat niet zo en dat voel je wanneer je dat leest. Het eind vind ik hartverscheurend, wat één iemand teweeg kan brengen is bizar. Ik hoop dat er ooit een vervolg op komt want ik heb intens genoten van deze bijzondere liefde en wil dat zeker nog eens ervaren.

Uitgeverij: Van Goor
ISBN: 9789000342631
Pagina’s: 333