met vader en moeder.
Ze gaan naar het strand en spelen
een potje voetbal.
Dat is leuk, totdat moeder een bal op
haar kin krijgt…

Familie Mol-de Mol heeft vakantie bevat 8 verschillende verhaaltjes; eindelijk vakantie, buiten eten, blussen, voetbal, surfen, roeien, roken is stom en wintersport.

In Eindelijk vakantie is het gezin op vakantie in Frankrijk. Vader wil iedereen trakteren op een Frans etentje, maar het gezin snapt niets van de kaart, waardoor ze steeds de verkeerde dingen bestellen. In Buiten eten heeft vader zin in een gezellige barbecue in de tuin, maar dan worden ze ineens verrast door een regenbui. Maar vader Mol geeft niet op en bedenkt een unieke manier om alsnog te kunnen barbecueën. Het verhaal Surfen speelt zich uiteraard af op het strand, waar Stoffer en Streep een groot fort in het zand aan het bouwen zijn. Vader besluit te gaan surfen, gezien het water nog te koud is om te zwemmen. Vader is niet erg goed in surfen, maar hij zet door totdat het hem is gelukt. Wanneer hij eindelijk op zee is, blaast de wind hem steeds verder van het strand. Zo ver weg zelfs, dat Stoffer en Streep hem steeds kleiner zien worden… komt dat wel goed?

In Roken is stom is vader Mol gestopt met roken. Hij zegt dat het slecht is voor je hart en voor je longen. Hij schroeft een bord op de deur waarop staat dat er niet gerookt wordt in huis. Wanneer oma Mol op visite komt, steekt ze alsnog een sigaretje op. Vader Mol wijst haar erop dat roken in huis verboden is. Hij lijkt het goed vol te houden, maar dan betrapt Stoffer hem ’s avonds in de tuin bij het roken van een sigaar.

Als moeder heb ik wel een beetje een probleem met het veelvuldig gebruik van alcohol en sigaren in dit boek. Ik vond het dan ook erg jammer dat het Vader Mol niet lukt om te stoppen met roken en hier zelfs over liegt, ook al heeft hij het zijn zoon beloofd. Ik zie hierin geen boodschap voor kinderen en het had voor mij achterwege gelaten kunnen worden. Ik vind het wel heel leuk en origineel hoe problemen steeds worden opgelost in de familie Mol-de Mol, waardoor er hilarische situaties ontstaan die kinderen aan het lachen weten te maken.

Dit dunne hardcover boekje is geschreven op leesniveau AVI E4. Je kan hem voorlezen en kinderen uit (eind) groep 4 kunnen hem ook al zelf lezen. De letters zijn kleiner als bij de AVI 3 boeken, maar alsnog makkelijk te lezen. Het lettertype dat gebruikt is, zorgt ervoor dat ook kinderen met dyslexie het kunnen lezen.

De illustraties in dit boek zijn erg mooi en doen denken aan de Kleine IJsbeer-boeken. Er is veel details in de personages en de illustraties. De mollenfamilie is erg schattig. Ook de illustratie waarom vader Mol zijn neusje gebruikt om de heerlijke geur van zijn eten op te snuiven ziet er natuurlijk uit, gezien mollen ook hun neusje alle kanten op kunnen laten bewegen. Er s gebruik gemaakt van natuurlijke kleuren, die niet te veel naar voren springen, omdat het anders de ogen teveel van de letters zal afleiden. De achtergrond is wit, gezien in groep 4 de letters kleiner worden en daarom voor sommige kinderen wat moeilijker te lezen zijn.

Uitgeverij: De Vier Windstreken
ISBN: 978 90 5116 509 8
Pagina’s: 45