Heer ridder Louis is de kampioen van kasteel Overdwars (en jawel, het kasteel staat écht overdwars). Hij is een held in een maffe wereld. Maar vrees niet, hij heeft geweldige vrienden: een vliegend robotpaard genaamd Rammelros, een bijzonder zwijn genaamd meneer Catalogus en een tovenaar die zichzelf opleidde genaamd Perlijn. Dat is fijn, toch? Zeker als je een reusachtige robot moet verslaan die alle chocolademunten pikt.

De 12-jarige ridder Louis is de dapperste ridder van alle landen en hij heeft vele vijanden verslagen. Dat is dan ook exact de reden dat koning Bert hem erop uitstuurt om een gigantische robotvrouw te verslaan die alle chocolademunten heeft gestolen. Dit is uiteraard een eitje voor ridder Louis en al snel is de vrouwe verslagen en heeft hij de persoon die in de robot zit gearresteerd. Nou ja persoon, het is een wild zwijn genaamd meneer Catalogus.

Tijdens de rechtszaak blijkt meneer Catalogus een hele lieve vrouw te zijn, die door de Streepjesridder is vervloekt en gedwongen werd slechte dingen te doen. De koning eist dat meneer Catalogus samen met ridder Louis en zijn robotpaard Rammelros op zoek gaan naar deze slechterik om hem te arresteren en zo de chocolademunten terug te halen. Nadat ze elk hoekje van het koninkrijk hebben afgespeurd komen ze uiteindelijk terecht bij het meest mysterieuze bos van allemaal, genoemd Somberwoud.

In het bos komen ze een hologram tegen van de grootste en slechtste tovinder (tovenaar en uitvinder) van de wereld; Mysto. Louis daagt hem uit en weet de weddenschap te winnen, waardoor ze erachter komen dat Mysto eigenlijk goed is en ook hij door de Streepjesridder is gebruikt. Het complot wordt steeds ingewikkelder, want hoe krijgt de Streepjesridder steeds iedereen precies waar hij hem of haar hebben wil? Is deze slechterik misschien de eerste die Louis te slim af is? Als dan tevens Rammelros een flinke storing krijgt en hij zonder hem verder moet, neemt de druk om hem te vinden toe.

Helaas lopen ze recht in de val die de sluwe en meedogenloze Streepjesridder voor Louis heeft uitgestippeld en nu is Kasteel Overdwars onbeschermd. Louis heeft al snel door dat de Streepjesridder macht wil en als hij de koning zal worden zal dat vreselijk zijn voor iedereen. Hij moet en zal de Streepjesridder tegenhouden, maar hoe kan dat nu hij en meneer Catalogus gevangen zitten en de Streepjesridder zelfs zijn Rammelros heeft gehersenspoeld?

Het eerste hoofdstuk zet qua droge humor gelijk de toon voor de rest van het boek. Het hoofdpersonage is redelijk nuchter en nergens bang voor, nou ja alleen voor wespen, wat dan ook in een aantal hilarische scenes terugkomt in dit boek. Rammelros – het robotpaard – is een redelijk uniek personage: Louis’ trouwe vriend is een robotpaard dat tevens als slaapkamer dient. Het paard is nergens bang voor en maakt graag haiku’s, die je ook vaak terugziet in het boek (en die nergens op slaan, maar dat is juist de humor ervan).

Tevens zijn de uitvindingen ook wel erg grappig. Niet alleen de uitvindingen zelf, maar ook hoe de auteurs ermee omgaan en de lezer erbij betrekken vind ik briljant. Ik ga niet verklappen hoe dit gebeurd, want dan ontneem ik de lezers de verrassing.

Naast hilarische hoofdstukken (van megakort tot lange hoofdstukken) bevat het o.a. grappige kleine of paginagrootte zwartwit illustraties, geheime dossiers, krantenknipsels, pagina’s waarbij je het boek moet draaien en diverse hilarische handboeken. Tevens staat het vol grappige droge haiku’s en een aantal liedjes die nergens op slaan. Heel creatief!
Af en toe wordt de lezer aangesproken en meerdere malen volgt er een groepje publiek dat commentaar op de tekst geeft, als deze bijvoorbeeld niet klopt. Dit is zo grappig! Er zijn ook een paar terugblikken in dit boek en ze reizen door de tijd, wat ook nogal origineel gebeurd.

Heer ridder Louis en de vreselijke vrouwe is een avontuurlijk en hilarisch boek voor kinderen vanaf 8 jaar. Het is luchtig geschreven en de meeste slechteriken blijken goed te zijn. Louis sluit steeds vriendschap met ze, waardoor ze hem zelfs helpen met zijn persoonlijke queeste. Het slot kwam even totaal onverwachts, maar gaf het wel een heel grappig einde! Tevens laten ze doorschemeren dat er nog een vervolg komt.

Over de auteurs:
Myles en Greg McLeod zijn broers. Myles is scriptschrijver en auteur, en Greg illustrator en animator. Samen hebben ze gewerkt voor onder andere Disney, Aardman, the BBC, ITV en Dreamworks. Eerder schreven en illustreerden ze al boeken voor volwassenen, zoals Cats, a feline compendium en Breeds, a canine compendium, Create your own universe en A book of brilliant ideas.

ISBN: 978 90 488 6147 7
Pagina’s: 304
Prijs: €14,99