Wanneer kinderen oud genoeg zijn om het geheim van Sinterklaas te kennen, is de tijd rijp om in de boeiende achtergrond van de goedheilige man te duiken.
Want waar komt de tot de verbeelding sprekende Sint-Nicolaasfiguur eigenlijk vandaan?
Hoe wordt hij gezien ten opzichte van buitenlandse tradities zoals de Kerstman of de Italiaanse heks Befana? Wat leert de geschiedenis ons over de pietendiscussie?
En waarom zetten we eigenlijk onze schoen voor een man die op een stoomboot arriveert?

In Het geheime boek van Sinterklaas worden verschillende meningen en verklaringen naast elkaar gezet en wordt er geen detail – zowel positief en negatief – van welke Sinterklaas-achtige figuur op aarde over het hoofd gezien. Het begint met het verhaal van de Griekse herdersjongen Nicolaas en eindigt met de vier redenen waarom we in Sinterklaas geloven. Tussendoor vind je veel kleine informatieve stukjes, over de opvallende outfit van Sinterklaas, de betekenissen van diverse uitspraken en het ontstaan van de eerste zwarte piet in 1851 (gevolgd door de transformatie die de pieten daarna door de jaren heen ondergaan).

Het is een informatief boek vol illustraties en vooral heel veel tekst, dat je meeneemt op een reis die het personage Sinterklaas heeft doorstaan vanaf het verre verleden tot het heden en alle transformaties die het in de tussentijd heeft doorstaan. Daarnaast stelt het alle – kwaadaardige en goede – neven, nichten en helpers van Sinterklaas voor, leer je de verschillende varianten die de wereld heeft van Sinterklaas kennen en alle tradities die rondom Sinterklaas bestaan. In het hoofdstuk Wie zoet is krijgt lekkers gaat het over allerlei lekkernijen. Er staan ook allerlei recepten, zoals o.a. die van alcoholvrije bisschopswijn, marsepein, speculaas en banketletter in.

Over het algemeen zijn mijn recensies toch voornamelijk positief, daar komt deze keer toch echt verandering in. Het ergste vind ik nog dat dit boek enorme potentie heeft om een geweldig naslagwerk te zijn voor kinderen en je ziet dat er enorm veel tijd in is gestoken, maar door een aantal elementen is dit boek helaas niet kids-proof.

Mijn eerste indruk nu het geloven in Sinterklaas wat wankelt bij mijn kind, was: ‘Wat een leuk boek. Dit ga ik eens even gebruiken als ik hem ooit de waarheid moet vertellen’. Nou ben ik hier al heel snel op teruggekomen toen ik vluchtig door dit boek heen bladerde. Wat mij, vooral gezien de tekst ‘Een boek voor het hele gezin’ tegen het verkeerde been schopte was eigenlijk dat de inhoud nogal behoorlijk kind-onvriendelijk is. Zo zijn er toch – voornamelijk in de eerste helft van het boek – een groot aantal angstaanjagende illustraties, waar zelfs volwassenen en ouders van kinderen rond dertien jaar nog weerzin van krijgen. Zo is er een illustratie waarop kinderen bang wegrennen voor sinterklaas met zijn duivelse hulpje, eet een duister figuur een doosbang kind op en neemt een demonisch monster kinderen in een zak regelrecht mee naar de hel.
Begrijp me niet verkeerd; er staan ook normale en milde illustraties op, maar ze hadden wat ons betreft die andere kunnen schrappen.

In het hoofdstuk over Duivelse helpers, wordt beschreven hoe Nicolaas in de middeleeuwen zijn duivelse helpers met wijd open monden vol scherpe tanden meenam de straat op. Tevens het hoofdstuk over De boeman, waarbij ouders hun kinderen met de boeman meesturen naar de hel of een keuken waar een grote ketel op het vuur staat, waarin stoute kindertjes worden gestoofd tot het vlees van hun botten valt, is echt informatie die wat ons betreft niet in een kinderboek thuishoort. Dit is in groot contrast met de neutrale illustraties, de diepgaande kindvriendelijke informatie en een handjevol schattige illustraties die dit boek ook bevat; zo zie je op de laatste pagina Sinterklaas in een ouderwets badpak met alleen een mijter en schattige zwembandjes staan. En dan denk ik: zo had dit hele boek gekund; steek de gruwelijke horrorfilmachtige verhalen even in een wat zachter jasje en laat sowieso de nare illustraties weg.

Uitgeverij: Van Halewyck | Rubinstein
ISBN: 978 94 6131 993 7
Pagina’s: 173