Cover Het potlood - Guido Kees klein

Tom is een getalenteerde tekenaar, met als voorlopig doel in het leven de saaie lessen economie op school te overleven.
Hij is niet bijzonder populair en Lisa, het mooiste meisje van de klas, ziet hem niet staan.
Daar komt op slag verandering in, als zijn moeder hem een oud potlood geeft uit haar antiekwinkel. Binnen de kortste keren is zijn leven een aaneenschakeling van gevaarlijke avonturen die hij in zijn wildste dromen niet had durven bedenken.
Of waren zijn dromen juist de aanleiding?
Hij heeft geen enkele andere keus dan te vechten voor zijn leven en voor dat van degenen waar hij van houdt, maar zal hij in staat zijn om het lot te keren?
Gelukkig krijgt hij hulp uit een onverwachte hoek…

‘I haven’t read anything that is as compelling and as electrifying as what you have put together here’ Editor Tate Publishing, Amerika

Het potlood trekt je mee in een waanzinnig avontuur. Het verhaal bouwt zich in het begin rustig op. Je maakt kennis met Tom, een jongen die niet net als zijn leeftijdgenoten bezig is met de nieuwste Iphone of muziek, maar een getalenteerd tekenaar is. Hij woont thuis bij zijn ouders, zijn vader werkt als journalist en zijn moeder is eigenaresse van een antiekwinkel. Tom is graag bij haar in de winkel om haar mee te helpen. Op een dag ontvangt zijn moeder een kist vol oude spullen uit Boedapest. Tussen de spullen ontdekt Tom een klein doosje met een slotje. Wanneer hij het doosje open maakt ziet hij op het donkerrode fluweel een oud potlood liggen. Niets bijzonders denk Tom nog hoewel hij wanneer hij het potlood aanraakt een siddering voelt. Tom tekent ter plekke argeloos een paar manga fantasiefiguren en steekt het potlood in zijn achterzak, niet wetende wat het potlood werkelijk kan aanrichten. Op een bijzondere manier komt Tom later in contact met Lisa. Ze zit bij hem in de klas en eigenlijk kijken ze nooit naar elkaar om. Door een aparte speling van het lot komen juist deze twee dichter tot elkaar en proberen ze het mysterie rondom het potlood te ontrafelen. Wat volgt is een avontuur waar je in wordt meegezogen. Zal het Tom en Lisa lukken om het verhaal achter het potlood te vinden en alles terug te draaien wat is gebeurd? Je moet het beslist zelf lezen in dit weergaloze avontuur.

En dat zal zeker geen straf zijn, want Het potlood is een geweldig verhaal, in meerdere opzichten. De cover is prachtig en beloofd veel goeds, evenals de flaptekst; dit belooft een spannend verhaal te worden. En niets blijkt minderwaar. Het boek is erg sterk geschreven; je begint rustig met een kennismaking met de hoofdpersonen, maar niet lang daarna wordt je het avontuur mee in gesleurd. Het verhaal loopt als een trein en je blijft doorlezen tot het einde. Hoewel je zou denken dat dit een boek voor de jeugd is, de hoofdpersoon is immers een tiener, kun aan dit boek als volwassenen ook de nodige spannende leesuurtjes hebben. Na het lezen ben ik dan ook niet verbaasd dat dit boek eerder in succesvol in Amerika is uitgebracht. Voor elke liefhebber van een spannend verhaal is Het potlood meer dan de moeite van het lezen waard. De eerste indruk wordt ruimschoots beloond in alle opzichten.

Uitgeverij: Life
ISBN: 978-90-78437-18-5
245 pagina’s