Woorden maak je met letters, door letters in de juiste volgorde te zetten.
In dit boek laten de schattige personages uit de samenleesboekjes van Isabelle Gielen en Jan Van Lierde je zien hoe dat gaat.

Met dit boekje leren kinderen al spelend:
● letters en klanken herkennen
● begrijpen hoe woorden zijn opgebouwd
● zelf woorden maken

Ik lees samen met jou bevat 36 woordkaartjes die je uit kunt knippen. Aan de ene kant staat een schattige illustratie en als je het kaartje omdraait zie je het woord en apart nog de klanken waaruit het woord is opgebouwd. De werkwijze is dat je kinderen eerst naar het plaatje laat kijken, waarna ze kunnen zien hoe het woord is opgebouwd en vervolgens kunnen ze met de letterflapjes zelf het woord namaken. Zo leren ze spelenderwijs hoe de woorden zijn opgebouwd en hoe je de klanken afzonderlijk uitspreekt.
De wat oudere kinderen die meer letters herkennen kunnen zelf met de letterflapjes woorden creëren, wat ook weer een speelse leermethode is. Daarnaast verandert bij oudere kinderen ook de werkwijze. Hierbij pakken ze een kaartje en leggen dat neer, vormen het woord met de flapjes en controleren dan zelf of ze het goed hebben gedaan. Dit stimuleert weer het zelfstandig werken en leren.

Het mooie is dat alle hoofdpersonages uit de samenleesboekjes terug te vinden zijn in de woordenmaker. Daarnaast heeft Isabelle Gielen bij dit boekje een aantal spelideeën uitgewerkt die gratis op de website (via de QR-code op de achterflap van het boekje) te vinden zijn. Daarnaast heeft Gielen op haar eigen website www.isabellegielen.com ook nog handige tips en filmpjes over leren lezen, samen lezen en voorlezen staan.

Als eerste zijn de 36 woordkaartjes enorm schattig en weten kinderen aan te trekken, omdat ze grappig geïllustreerd zijn en echt de kinderfantasie weten te prikkelen. Omdat de kaartjes zelf zo leuk eruit zien, blijft het ook leuk om ermee te oefenen. Sommige woordkaartjes weten je gelijk aan het lachen te maken, alleen maar door ernaar te kijken. Nou zal een kind sneller een woord onthouden dat een emotie bij hem teweegbrengt, en dat is ook vooral de kracht van dit boekje. Hier draagt natuurlijk aan bij dat alle personages van de samenleesboekjes terugkomen in de woordkaartjes.

De letterflapjes zijn wit met alleen de desbetreffende letter(s) erop, groot gedrukt om het voor kinderen makkelijk te maken. Op de flapjes zelf staan verder geen illustraties, gezien deze kinderen alleen maar zullen afleiden.

Wij zijn erg blij dat er zulke leeshulpmiddelen bestaan, want het heeft een hoog aaibaarheidsgehalte en is eenvoudig in gebruik. Het boekje is op verschillende manieren toe te passen door ouders, leraren en bijvoorbeeld in de logopediepraktijk.
Het belangrijkste van alles is dat het leuk blijft voor kinderen om ermee te oefenen en daar zijn Isabelle Gielen en Jan Van Lierde zeker in geslaagd!

Uitgeverij: Baeckens – TDM Publishing
ISBN: 9789059249158