Het is een van de grootste – internationale – trends van het moment. In deze startersgids vind je veel heldere informatie, onder meer over hoe je het beste kunt beginnen, waarom het goed voor je is en hoe het werkt naar jouw lichaam.
Met dag- en weekmenu’s, enthousiasmerende verhalen van (ervarings)-deskundigen en natuurlijk heel veel lekkere recepten. Boordevol vega(n) opties, guilty pleasures, zondagse brunches en nog veel meer.

Of je nu start met vasten of een ervaren IF-er bent, dit boek is een absolute must have.

Intermittent Fasting is een vorm van vasten waarbij het niet draait om het eten, maar om de tijden waarop je eet. Het houdt in dat je periodes waarin je eet en drinkt afwisselt met een aantal uren dat je dat niet doet. Dit doe je onbewust al iedere dag tijdens het slapen, al rek je dit tijdsbestek een aantal uur naar voren en naar achteren bij het slapen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat het o.a. voor een betere vetverbranding, spieropbouw, hormoonbalans, goede cholesterolwaarden, verminderde kans op kanker en versterking van het immuunsysteem zorgt.

Ben jij geïnteresseerd in deze gezonde manier van leven? Schreurs legt de vijf meest voorkomende manieren van Intermittent Fasting haarfijn voor je uit. Het programma waar dit boek om draait is een combinatie van twee methodes; de 5:2 methode en eten in een zogeheten Eating Window. Tijdens de 5:2 methode vast je twee dagen en doe je aan caloriebeperking (500-600 kcal. per dag), de overige vijf dagen eet je normaal. Eet Eating Window is het tijdsbestek waarin je mag eten. Op je vastendagen hou je je aan de voorgeschreven calorie-inname van die week, de andere vijf dagen kan je het voedingsprogramma in het boek gebruiken (hier kan je uiteraard mee variëren). Probeer wel hoofdzakelijk gezond te eten, want alhoewel IF enorm veel voordelen heeft, haal je deze er pas maximaal uit als je – wanneer je mag eten – voor minimaal 80% onbewerkte en pure voeding eet.

Na een stap-voor-stap beschrijving van de vier vastenweken, volgen tientallen recepten voor de hele week; van Alles-Mag-Dag tot salades, soepen tot pasta’s en smoothies. Onze toppers zijn de carrotcake-muffins en de green energy bowl (dat is gewoon een powerboost in een bowl).

Intermittent Fasting is een methode met genoeg ruimte voor pleasure food, zodat je geen feestjes of etentjes hoeft over te slaan. Genieten hoort namelijk ook bij een gezonde levensstijl en het zorgt ervoor dat je het vasten beter volhoud. Helaas is het niet voor iedereen geschikt, Schreurs legt uit voor wie en waarom.
Doordat Schreurs alles stap-voor-stap in je leven integreert hebben je lichaam en geest meer tijd om eraan te wennen. Ze legt de regels van de wekelijkse Alles-Mag-Dag voor je uit en de mythe rondom het hele ontbijt. De foto’s van José van Riele zijn echt de kers op de taart. Niet alleen het eten staat er ongelofelijk lekker en rustiek op, maar de foto’s van de mensen en de gezelligheid rondom eten is krachtig weergegeven. Een topfotografe!

Wat ik ook heel fijn vond, was de bijdrage van o.a. de experts Ralph Moorman, Kasper van de Meulen en Richard de Leth. Zij delen hun wijsheid en ervaring met IF.
Er is geen short cut naar snel gewichtsverlies of een gezonder leven, je moet bereid zijn te werken aan je gezondheid en aan een fit lichaam. Hier zul je altijd moeite voor moeten doen. Dit boek helpt je de juiste (menu en levensstijl) keuzes te maken en inspireert je ook met recepten waarop je zelf eindeloos kan variëren. Er is geen excuus meer om in 2020 niet te beginnen met deze vorm van vasten, want je zult alleen maar voordelen ervaren als je eraan gewend bent.

Deze methode – oftewel het vierwekenprogramma – is makkelijker vol te houden dan een normaal dieet, omdat je een vastomlijnd plan hebt met maaltijden en al snel verandering merkt in je gewicht.

Dit boek is een goede ( en lekkere) manier om stap-voor-stap in dertig dagen Intermittent Fasting in je leven te integreren en de ervaren IF-ers kunnen hun hartje ophalen aan de vele recepten.

Over de auteur en fotograaf:
Nanneke Schreurs is voedingsdeskundige, orthomoleculair therapeut en personal trainer. José van Riele is fotograaf. Van hen beiden verscheen eerder Fit vega(n) food.

Uitgeverij: Kosmos
ISBN: 9789021574264
Pagina’s: 191
Prijs: €20,99

written by

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.