Een jongen zit in zijn eentje in een museum. Hij kan zich niets herinneren – niet wie hij is, waar hij vandaan komt, of waarom hij uitzonderlijk veel van kunst weet. Dan blijkt dat er mensen achter hem aanzitten. Heel gevaarlijke mensen. En dus moet de jongen op zoek naar zijn verleden, terwijl hij een stokje probeert te steken voor een van de grootste kunstfraudes ooit.
Dan Brown meets Jason Bourne in dit adembenemende museummysterie voor 10 jaar en ouder. Vol QR-codes van de kunstwerken die je in het boek tegenkomt.

Baudin heeft jarenlang in het geniep aan een project gewerkt voor iemand die hij nog nooit heeft ontmoet. Een project waar veel aan vast hangt, meer dan hij kan denken. Er moeten dingen vernietigd worden om het geheim te houden, maar wanneer dat niet in zijn totaliteit gedaan wordt begint het verhaal van vandaag al te broeien. Jaren later….. Een jongen zit verward en verdwaasd in het National Gallery of art. Hij weet niet wie hij is, waar hij vandaan komt, wie zijn ouders zijn….niks. Hij weet wel verbazingwekkend veel over kunst. Wanneer hij in een pleeggezin terecht komt voor zolang nodig, begint het allemaal pas echt. Hij ontdekt dat hij Art heet, maar dat is het enige dat hij nu weet. Voor de rest heeft hij vage aanwijzingen die hij wil volgen en wordt hij achterna gezeten door gevaarlijke mensen, hij weet alleen (nog steeds) niet waarom.

Dit is het eerste deel, het begin van de ‘kunstbende serie, en een goed begin mag ik wel zeggen. De cover triggert je geest, het ziet eruit zoals het verhaal geschreven is, SPANNEND!  Een heerlijk spannend verhaal, super spannend, maar niet té spannend zodat de jongere, snelle, goede lezers het ook kunnen/willen en mogen lezen. Het is echt super spannend, zelfs ik als volwassene kan dat wel te zeggen, dus dan heeft de schrijver het goed gedaan. Als het voor een kind maar óók voor de volwassenen spannend is, chapeau Hicks. Er lopen twee verhaallijnen naast elkaar, de bende die achter Art aan zit en de politie en pleegmoeder die op zoek zijn naar Art, en dat maakt dat het verhaal echt wordt en je diepere lagen van het verhaal te zien krijgt. Ook doordat je zelf mee mag kijken door de QR codes te scannen, waan je jezelf echt in het verhaal. Door de QR codes te scannen leef je het verhaal meer, en zit je meer in Art z’n hoofd. Het zorgt ervoor dat het als lezer ook echt aanvoelt of je met Art samen op de vlucht bent, en dat is echt ontzettend goed gedaan van Hicks. Je leeft naar de volgende QR code toe, niet omdat het verhaal saai is, maar gewoon omdat je zo graag wilt zien als Art. Ik kijk ontzettend uit naar het tweede deel.

Uitgeverij; De Fontein
ISBN: 9789026159183
Pagina’s: 320