Nora wordt overweldigd door het gevoel dat ze in haar leven verkeerde keuzes heeft gemaakt, en iedereen teleurstelt. Wanneer ze in de Middernachtbibliotheek terechtkomt, krijgt ze de kans om te zien op welke manieren haar leven anders had kunnen verlopen.
Ze gaat op zoek naar het antwoord op de ultieme vraag: wat maakt het leven de moeite waard?

Middernachtbibliotheek is een hartverwarmende en ontroerende roman die toont dat er altijd nog andere mogelijkheden zijn als je het somber inziet.

Nadat Nora meerdere keren met groot verlies wordt geconfronteerd en niet weet hoe ze daarmee om moet gaan, komt ze terecht in een zware depressie. Als ze daar bovenop ook nog wordt ontslagen bij haar bijbaantje, zoekt ze wanhopig naar een reden om te bestaan.
Als ze geen reden kan bedenken en besluit haar leven te beëindigen, blijft ze balanceren tussen leven en dood op een wel hele bijzondere plek; de Middernachtbibliotheek. Onder begeleiding van bibliothecaris mevrouw Elm leert ze de regels van de bibliotheek en hoe ze de boeken die daar staan kan gebruiken om de verschillende varianten van haar stamleven te betreden. Deze levens laten haar zien hoe haar leven eruit zou kunnen zien, als bepaalde levenskeuzes worden teruggedraaid. Mocht ze een leven vinden dat haar bevalt, mag ze daar blijven en het leven leiden dat ze altijd heeft willen hebben. Nora begint nogal pessimistisch aan haar queeste. Naarmate de tijd verstrijkt opent ze veel boeken en krijgt ze veel voorproefjes van verschillende levens.
Terwijl ze leven na leven ‘voorproeft’, begint ze te begrijpen dat ze niet elk onderdeel van het leven leuk hoeft te vinden om het te kunnen ervaren. Tevens probeert ze ondanks alle teleurstellingen en verdriet, in haar achterhoofd te houden dat er vast wel een keer een leven voorbij komt waar ze wel de volle honderd procent van kan genieten.

Elk leven heeft voor- en nadelen. In sommige levens is ze verliefd, maar ervaart ze ook weer een groot verlies. Omdat de dood nou eenmaal bij het leven hoort zijn er dan ook veel levens waarbij ze mensen verliest of juist nooit ontmoet. Sommige levens zijn artistiek, andere weer bijzonder, sportief, avontuurlijk, rustig, en ga zo maar door. De mogelijkheden zijn oneindig… maar er schuilt een gevaar; omdat ze zoveel verschillende rollen achter elkaar heeft gespeeld, vergeet ze uiteindelijk wie ze zelf is. Wie ze was toen ze besloot een eind aan haar leven te maken.

Middernachtbibliotheek begint met het aftellen naar het moment waarop het hoofdpersonage een einde aan haar leven wil maken, om vervolgens tussen leven en dood te blijven hangen. In het begin is Nora best sceptisch en beleeft ze de andere levens eigenlijk net zo pessimistisch als in haar echte leven. Echter, naarmate ze meer wijsheid opdoet in diverse varianten van haar stamleven, des te meer kleur lijkt haar – voorheen zo duistere – stamleven te hebben gehad. Ze zag het gewoon niet, want ze zag alleen de duisternis, zoals bij depressies meestal het geval is. Het verhaal zit vol diepgang in de menselijke geest. Met name in de geest van hoofdpersonage Nora, die als een ui van haar (scherpe) laagjes wordt ontdaan, tot er niets anders overblijft dan haar pure zelf en haar wil om te leven. Prachtig!

Het is een geweldig concept waar veel mensen (met depressies en destructieve gedachten) steun aan kunnen hebben, omdat het je oneindig veel levens geeft en oneindig veel levenslessen geeft. Het zet je echt aan het denken, zoals alle boeken van Matt Haig. De gedachte ontspringt ook telkens tijdens het lezen; het zou toch maar echt zo gaan op de dunne lijn tussen leven en dood. Wat geweldig zou dat zijn voor je ziel!
Ik ben dol op de manier waarop Haig je meeneemt in zijn boeken. Ik heb zijn boeken ‘De wezens’ en ‘Het eeuwige leven’ al meerdere keren gelezen. Ook de Middernachtbibliotheek is wederom zo’n pareltje waarin Haig de lezer aan het denken zet met zijn diepgaande intelligente en vooral meeslepende roman.

Matt Haig (1975) is zeer veelzijdig: hij schrijft romans, kinderboeken, non-fictie en filmscenario’s. In 2015 verscheen bij Lebowski het autobiografische Redenen om te blijven leven, waarin Haig openhartig spreekt over zijn depressie. Haigs werk wordt gepubliceerd in meer dan dertig landen en hij heeft wereldwijd ruim drie miljoen boeken verkocht.

Uitgeverij: Lebowski
ISBN: 978 90 488 6006 7
Pagina’s: 320