‘De dag dat alles anders werd’. Waarom is nou net dát het onderwerp van de schrijfwedstrijd waaraan Ana zo graag mee wil doen? Een autobiografisch verhaal nog wel! Er is maar één dag in Ana’s leven waarna echt alles anders werd en aan die dag wil ze liever niet terug denken. Laat staan erover schrijven.Toch besluit ze om mee te doen. Dat haar kleine broertje vermoord is, kan toch geen reden zijn om altijd maar buiten de aandacht te blijven? Ze stuurt haar verhaal in en komt steeds verder in de wedstrijd. Maar welke prijs moet ze daarvoor betalen?

Als Ana op aandringen van haar vriendin en leraar meedoet met een schrijfwedstrijd, zet dit haar leven compleet op zijn kop. Het is een autobiografische opdracht en Ana schrijft een verhaal over haar vermoorde broertje. Dit wordt niet in dank afgenomen door haar moeder. Alle oude wonden van twee jaar geleden worden weer opengereten. Ook een paar van haar vriendinnen reageren anders dan ze had verwacht. Een van haar vriendinnen besluit zelfs om ook aan de wedstrijd deel te nemen. Ondanks deze tegenslagen komt Ana steeds verder in de wedstrijd en leert ze bij de trainingen en workshops de knappe Thomas kennen. Het is liefde op het eerste gezicht voor beiden. Ondertussen zakt haar moeder steeds verder weg in haar depressie en blijft het Ana kwalijk nemen dat ze het verhaal van haar overleden broertje naar buiten heeft gebracht. Ana’s vader daarentegen bemoeit zich er amper mee en gaat zijn eigen weg. De finale van de schrijfwedstrijd nadert en Ana en Thomas blijken elkaars tegenstanders te zijn.
Is hun liefde sterk genoeg om te overleven…of is er iets anders aan de hand?

Waar de YA-thriller ‘Moordvrienden’ eindigt, begint ‘Onzichtbaar’. Geen vervolg, maar een op zichzelf staand verhaal en gemakkelijk apart te lezen. Sluit alleen erg mooi aan bij Natasza Tardio’s vorige boek.
Andere sterke personages spelen nu de hoofdrol in deze jeugd-thriller. Vlot en spannend geschreven, vanuit het perspectief van Ana. Degene die verantwoordelijk is voor de cursief gedrukte passages, bewaart Tardio natuurlijk voor de allerlaatste bladzijden.
Ze heeft een mooie schrijfstijl, makkelijk te lezen door volwassenen, maar ook door jongeren, de beoogde doelgroep. Goed opgebouwde verhaallijn, spannend tot de laatste bladzijde.
Je leeft met Ana mee, haar passie voor het schrijven, haar schuldgevoel naar haar moeder toe, maar ook haar verdriet en eenzaamheid.
Dit is een verhaal over vriendschap, jaloezie en wraak dat iedereen kan overkomen, vooral omdat jongeren nu erg actief zijn op sociale media. Er worden heel wat vriendschappen afgesloten en ruzies uitgevochten op Facebook en Twitter. Waar dit toe kan leiden, wordt in ‘Onzichtbaar’ pijnlijk duidelijk.

Het verhaal is dan ook gebaseerd op de waargebeurde ‘Facebookmoord’, de moord op Joyce (Winsie) Hau, op 14 januari 2012, door de toen 14-jarige Jinhua K. uit Capelle aan de IJssel.

Natasza Tardio is recensent, freelance redacteur en journaliste. Ze redigeert literair werk en maakt deel uit van de hoofdredactie van de boekensite Ezzulia. En natuurlijk auteur van voornamelijk non-fictie. Met ‘Moordvrienden’ (2012) schreef ze haar eerste psychologische thriller die behoorde tot de laatste vijf genomineerden voor de Jonge Jury 2014.

Uitgeverij: Kluitman
ISBN: 9789020609523
Aantal pagina’s: 192