Cover Quasa’s pepertje - Mizt aan de Maas

Het jonge meisje Quasa is samen met haar vader en een groep mede slaven gevlucht van de plantage diep het bos in op zoek naar vrijheid en een beter leven. Nu haar vader, Aka, op sterven ligt, gaat Quasa, die nu ondertussen een sterke Marronse jager is, op een queeste om een magische en geneeskrachtige peper te vinden. Een Inheemse mythe die Aka haar als kind ooit eens verteld heeft wordt nu levensecht. Zo onzeker als deze reis is, zo vastberaden is zij om het enige familielid dat zij nog heeft te redden.
Quasa’s Pepertje is een verhaal dat afgewisseld wordt met poëzie.

In Quasa’s pepertje wordt je als lezer meegenomen naar jungle van Suriname. Quasa, een Marronse krijgster, is samen met een groep mensen waaronder haar vader, gevlucht van de plantage. Wanneer haar vader Aka steeds zieker wordt en op sterven ligt gaat Quasa op zoek naar een geneeskrachtige peper. Hoewel het onzeker is of Quasa het pepertje zal vinden gaat ze toch op reis. Ze is vast van plan om haar enige familielid het wondermedicijn te bezorgen. Daarnaast is haar reis tegelijk een vlucht. Een vlucht om niet haar vader af te zien takelen. Onderweg krijgt Quasa te maken met diverse mensen die haar allemaal een stapje verder helpen in het leven, ieder op hun eigen manier. De inheemse krijger Kesu maakt wel een hele bijzondere indruk op Quasa en ondanks hun verschil in achtergrond en cultuur worden de twee stapelverliefd op elkaar. Zal het Quasa lukken om het pepertje te vinden, zal haar vader het volhouden tot Quasa terug is en heeft te romance van Quasa en Kesu een toekomst?

Quasa’s pepertje is een bijna swingend verhaal. Dat komt door de diverse zingende mensen, de toegevoegde poëzie, maar zeker ook door de schrijfstijl. Deze is vaak erg detaillistisch en zorgt ervoor dat je je tijdens het lezen in de jungle van Suriname waant. Mooi om te lezen is de ontwikkeling die Quasa doormaakt door de mensen die ze tegen komt en de situaties waarin ze beland. Je ziet haar wereld als het ware groter worden wanneer Quasa’s zichzelf ontdekt en de mensen leert kennen.

Quasa’s pepertje is niet zomaar en boek, het is een project van Mizt aan de Maas. Het boek is een pittig verhaal met een vleugje historie, afgewisseld met warme poëzie. Daarnaast maakte Mizt een titelsong genaamd Godin van de tropen, welke Kesu’s liefdes verklaring aan Quasa is.
Klik hier om Godin van de jacht te beluisteren en te bekijken.

Uitgeverij: Life
ISBN: 9789078437178