Verslingerd -

Het studentenleven gaat niet over rozen.
Lucy’s relatie met Kikker staat onder druk, omdat hij een duet gaat opnemen met de beroemde zangeres Laura. Maar is haar interesse alleen zakelijk? Ondertussen kampt Lucy met een lichte social media-verslaving en eist haar populaire beautyblog steeds meer tijd en verantwoordelijkheid op. Om de chaos compleet te maken vragen haar vrienden en familie ook nog aandacht met hun problemen, het wordt hoog tijd om prioriteiten te stellen.
Wat is nu eigenlijk écht belangrijk in het leven?

Lucy’s vriendje kikker is muzikant en komt op een dag thuis met de mededeling dat hij een duet gaat opnemen met de bloedmooie en aller charmantste Laura, een zangeres. Lucy is hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee, haar vriendje alleen in de studio met een goddelijk mooie vrouw? Zelf is Lucy dagenlang volop bezig met haar beautyblog ‘Beauty by Dixy’, zoals filmpjes maken, reacties bijhouden, tips geven noem maar op.

Soms gaat het even niet lekker tussen kikker en haar en dan neemt haar onzekerheid over Laura en kikker in alle hevigheid toe. Kikker doet zijn best om Lucy haar onzekerheid weg te nemen door allerlei lieve, leuke gezellige dingen met haar te doen, maar soms is ze gewoon té jaloers en achterdochtig om dit voor elkaar te krijgen. De ‘ruzietjes’ gaan werkelijk nergens over, vaak over het feit dat Lucy teveel foto’s met kikker maakt voor op haar Instagram account en veel teveel tijd steekt in haar beautyblog, zelfs als ze romantisch uit eten zijn en dat kikker teveel in de studio zit met Laura.

Ondertussen staat Lucy voor iedereen klaar. Voor haar ouders die haar dertien jarige onhandelbare zusje niet aankunnen, voor Chewy die na de kanker en de nodige chemokuren weer probeert op te krabbelen. Ondertussen moet ze zich ook nog concentreren op haar opleiding en cursus visagie.

Door alle problemen en tentamens word de stress haar even teveel. Na een goed gesprek met een leraar over prioriteiten stellen besluit ze een prioriteitenlijstje voor zichzelf te maken om zo een beetje tot rust te komen en de stress te verminderen. Ondertussen gaat het tussen haar en kikker steeds ietsjes slechter. Lucy ziet gewoon dat Laura meer van kikker wil dan hijzelf inziet en vreest het moment dat het Laura lukt kikker van haar af te pakken. De vrees wordt nog meer opgelaaid wanneer kikker en Laura samen twee maanden op tournee gaan.

Allereerst ga ik toegeven dat toen ik deze chicklit uit de brievenbus haalde dacht: ‘Oh nee hé, dit is zo niet mijn genre’. Maar wat heb ik mij toch even heftig vergist. Ik heb van elke bladzijde genoten van deze chicklit; hij is grappig, ontroerend, heftig maar vooral meeslepend. De dingen die in dit verhaal gebeuren zijn alledaags en kunnen iedereen overkomen. Dat maakt ook dat het zo heerlijk weg leest. Het verhaal bevat vele ‘straattaal’ zinnen waardoor hij ongekend grappig word. Er is niet beknibbeld of gecensureerd op woorden die je in andere boeken niet zult vinden en dat is een genot om te lezen. In een andere recensie staat de zin ‘hardop lachen gegarandeerd’ en dat is zeker waar. Maar niet alleen het hardop lachen is gegarandeerd, ook het mee huilen om dingen die er gebeuren is te garanderen. De lol, maar zeker ook het verdriet dat de huisgenoten delen, beleef je volop mee doordat het zo goed en herkenbaar is geschreven.

Verslingerd is een ontzettend humoristisch, leuk maar vooral boeiend geschreven verhaal. Je verliest jezelf in de dingen die Lucy meemaakt en doet. Wanneer het boek uit is baal je als een stekker omdat je nog veel langer in deze geweldige Chicklit zou willen lezen.

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff
ISBN: 902180980X
395 pagina’s