De tweeëntwintigjarige Ivy Morgan is geen normale tweeëntwintigjarige. Ze werkt voor de Orde, die jagen op de faes en als doel hebben om de mensheid te beschermen. Als Ivy wordt overgeplaatst naar New Orleans, ontmoet ze daar Ren. Hij behoort tot de Elite, een geheime groep binnen de Orde die op ancients (eeuwenoude) jaagt, een nog iets machtiger soort fae. Ivy probeert Ren op afstand te houden, omdat ze al zoveel heeft verloren in haar leven en geen hechte relaties aan durft te gaan. Maar als de situatie steeds gevaarlijker wordt en ze ontdekken dat er een verrader is binnen de Orde, kunnen Ren en Ivy alleen nog elkaar vertrouwen. ‘Wicked’ is het eerste deel van de spannende Wicked-serie van Jennifer L. Armentrout.

Ivy werkt voor de orde in New Orleans, ze jaagt op Faes. Al vanaf dat ze geboren is zijn er bezweringen over haar uitgesproken zodat de duistere magie van de Fae, die bekoring heet, geen vat op haar heeft én dat ze de Faes ziet zoals ze zijn, en niet zoals de Faes willen dat ze ze zien (wat bij mensen dus wel zo werkt waardoor ze ongezien tussen de mensen kunnen wandelen). De Faes hebben lang geleden een bres weten te te slaan in de scheidslijn tussen hun wereld, de Anderwereld, en deze wereld, de menselijke wereld en willen deze veroveren, aan Ivy en haar collega’s de taak om ze terug te sturen naar hun eigen wereld of simpelweg te doden. Wanneer Ivy tijdens haar patrouille neergeschoten wordt door wat een Fae lijkt maar ook weer niet, gaan alle alarmbellen af. Er is waarschijnlijk een heel ander soort vijand in hun wereld, en die is veel veel erger dan normale Faes al zijn. Eeuwenoude zijn de meest dodelijkste en oudste Fae. De irritante maar knappe Ren is lid van de Elite, een geheime tak in de orde waar bijna niemand van weet en ze jagen op de eeuwenoude. Hij is sinds sinds kort in New Orleans bij de clan van Ivy gekomen. Hoe graag Ivy Ren ook op afstand wil houden omdat ze al genoeg verloren heeft, gaat dat haar vanwege dat een gevaarlijke detail niet echt goed af. Ivy wordt gedwongen om samen te werken met Ren hoe graag ze dat ook zou vermijden, ze heeft geen keus. Ze leren steeds meer over de Faes en wat hun doelen en beweegredenen zijn en dat maakt de zaak steeds complexer.

Tot aan de helft van het boek vond ik Ren maar een irritant en vies mannetje, en dat ben ik niet gewend van Jennifer haar manier van schrijven, want meestal ben ik meteen verliefd op een personage als Ren, hoe bot hij ook doet (denk aan Daemon van de Lux serie). Het verhaal heeft je wel meteen in z’n greep, juist omdat het zo ongrijpbaar is. Het gewicht van de eeuwenoude die in je nek hijgen is loodzwaar, en zorgt dat je bijna je boek niet weg kunt leggen. Ivy is eigenlijk alles in één, schattig, een beetje naïef, maar vooral iemand die veel verloren is waardoor haar verhaal een extra verdrietige laag krijgt en ze het zichzelf een stuk moeilijker maakt. Richting het einde van het verhaal val je van verbazing in verbazing en de vaart die Armentrout erin houdt wordt je bijna teveel. De personages en gevechten die geleverd worden zijn zo intens, dat je jezelf in New Orleans waant. Maar mijn favoriet personage is eigenlijk degene die niets toevoegt aan de strijd tegen de Faes (of misschien een beetje door informatie te geven)  is Tink, werkelijk een hilarisch figuur. Tink is een Brownie uit de Anderwereld en Ivy is zwaar in overtreding dat ze hem in huis heeft, ze had hem niet eens mogen redden dus dat geeft hun deel in het verhaal weer extra spanning. Een plottwist die ik niet aan heb zien komen denderen mijn lezers hart binnen, pfff wat een ontknoping ….. Wel vind ik sommige dingen in de vertaling vervelend, één voorbeeld is bijvoorbeeld dat het niet een intense blik is maar een intense staar, dat is een letterlijke vertaling van een íntence stare’ en dat voegt in Nederlands niet, en het leest overall heel irritant, gelukkig doet dat niks af een het verhaal want Armentrout heeft weer een onwijs tof verhaal neergezet en ik ben benieuwd hoe het verder gaat nu Ivy meer weet over bepaalde dingen in haar leven.

Uitgeverij:  Zomer en Keuning
ISBN: 9789020541168 (Ebook)
Prijs: € 9,99