Als Yara de diagnose CVS (chronisch vermoeidheidssyndroom) krijgt, weigert ze zich daar zomaar bij neer te leggen. Ze is zeventien, ze wil niet ziek zijn, en al helemaal niet chronisch.
Haar ouders, haar broertje Corey en zus Tessa proberen haar te helpen, maar Yara laat niemand toe. In plaats daarvan verliest ze zichzelf in Evol, een hyperrealistisch spel waarin je zelf de hoofdrol speelt. In deze virtuele wereld is Yara niet ziek en kan ze zijn wie ze wil zijn. Ze ontmoet er de knappe Amir, met wie ze op zoek gaat naar de oplossing voor de mysterieuze rook die de stad en haar inwoners bedreigt. Stukje bij beetje raakt Yara meer en meer betrokken bij de gebeurtenissen in de stad.
In het echte leven ontmoet ze Finn, die haar uit de virtuele wereld probeert te trekken en haar in wil laten zien dat ze ook met CVS een leuk leven kan hebben. Terwijl Yara’s familie en vrienden zich zorgen maken om haar gezondheid, kiest Yara ervoor om zich te blijven verliezen in deze alternatieve werkelijkheid. Zal ze uiteindelijk nog terug willen keren naar de realiteit?

Yara krijgt na lange tijd van onbekende pijn en vermoeidheidsklachten de vreselijke diagnose van CVS, Chronisch Vermoeidheidssyndroom. Haar ouders, broer Corey en zus Tessa, proberen haar op alle mogelijke manieren te steunen en te helpen. Corey komt op een dag aan met een of ander spel voor op je mobiel, Evol, een spel dat super realistisch is, in de hoop dat dat Yara wat afleiding zal kunnen geven. Yaya, want zo noemt ze zichzelf in het spel, raakt verstrikt in het spel omdat het zo echt is, en vooral niet over haar leven met deze rot ziekte gaat. Wanneer ze de irritante maar toch wel interessante Finn ontmoet, krijgt haar leven een hele andere wending en gaan haar dingen dagen waar ze eerder helemaal niet zo tegenaan keek.

Ook dit boek is weer een ‘real-life’ verhaal en niet een verhaal zonder betekenis. Wie Yara gisteren was is niet wie ze vandaag zal zijn, en zeker niet wie ze morgen zal zijn. Je voelt op een gegeven moment in het verhaal de omslag komen bij yara komen, ze gaat zich anders gedragen, voelen en reageren. Ook geeft Sharon een knipoog naar haar eerste boek ‘de geur van groen’ met de zin ‘nooit meer de kleuren om me heen kunnen zien, lijkt mij vreselijk’, misschien is dit te ver gezocht door mij en is dit helemaal niet zo, maar hij kwam bij mij wel binnen. Ook weer in dit ‘niet zomaar een verhaal’ van Sharon vindt je allerlei boodschappen, wijsheden en manieren van denken die je kunnen inspireren en/of opbeuren. Ik vind het altijd heel fijn aan Sharon haar boeken, dat ze zo geschreven zijn dat het ook mooi is om te lezen als je even een steuntje in de rug nodig hebt wanneer je met een onderwerp als deze te maken hebt. De cover behelst veel meer dan wat je denkt, het is niet een simpel telefoonscherm, het houd meer dan één wereld vast, Yara haar wereld….wereldEN. Het einde laat veel aan de verbeelding over, want een gesloten eind is het niet. Zal Sharon er een vervolg op maken of is dit einde juist het frustrerende einde dat Sharon graag zo wilde? Wie zal het zeggen. Dit verhaal wordt steeds duisterder, Yara beland in een wereld die niet van haar is maar dat wel wordt, en waardoor ze haar eigen en vooral de echte wereld een beetje lijkt te vergeten, als lezer wordt je ongenadig meegezogen in het gevoel dat Yara in Evol heeft. Een totaal ander verhaal dan Sharon haar eerste boek, maar net zo pakkend en ook nog eens leerzaam.

Uitgeverij: Moon – Moon Young adult
ISBN: 9789048859450
Pagina’s:  319