De eerste schooldag op een Finse middelbare school. De leraren drommen samen in de lerarenkamer voor het slechte nieuws: Laura Anderson wordt vermist. Na een feest de avond daarvoor is ze niet thuisgekomen. Als Laura’s ouders een Facebookpagina starten in een wanhopige poging grip te krijgen op het leven van hun vermiste dochter, openen ze daarmee Pandora’s doos.

Het is voor Miia Pohjavirta de eerste schooldag als remedial teacher op haar eigen vroegere middelbare school in Palokaski. Ze heeft haar carrière van ex-agent online criminaliteit afgesloten en begint fris aan deze nieuwe uitdaging. Maar het blijkt een zwarte dag te worden, de scholiere Laura Anderson is verdwenen. Als Laura’s ouders een Facebookpagina openen met de bedoeling hun dochter op te sporen, liegen de reacties op de pagina er niet om. Al gauw wordt als dader Miia’s broer Nikke genoemd, die als psycholoog aan de middelbare school verbonden is. Inspecteur Korhonen, Miia’s vroegere collega, wordt op de zaak gezet en is ook overtuigd van Nikke’s schuld.
Maar er blijken veel meer verdachten te zijn. Wat is er toch gebeurd met de ogenschijnlijke brave Laura? Miia staat in tweestrijd…ze gelooft in de onschuld van haar broer en wil dit kost wat kost bewijzen. Maar daarmee zet ze haar nieuwe baan op het spel. Komt ze achter de verschrikkelijke waarheid?

‘Laura’ is het eerste deel van een trilogie geschreven door J.K. Johansson. Dit is een pseudoniem van een groep Finse script-schrijvers. Dit boek is hun debuut.
Op de cover staat een onzeker pubermeisje voor een grijs-blauwe achtergrond. Een mooie cover, die uitnodigt om het boek te kopen en te lezen.
De eerste helft leest als een roman. Je maakt kennis met hoofdpersonage Miia, haar broer Nikke, haar collega’s, vrienden en vriendinnen. Een scala aan potentiële verdachten. Hierdoor wordt je steeds op het verkeerde been gezet wie dat zou kunnen zijn. De auteurs hebben een mooie schrijfstijl, waardoor het verhaal erg prettig leest. Maar helaas blijft de beklemmende spanning van een zinderende thriller uit.
De uitgebreid beschreven seksscènes van Miia en haar mysterieuze minnaar Antti geven het boek geen meerwaarde. Laatstgenoemde blijkt later wel weer interessant.
In de flaptekst worden Laura’s ouders genoemd. Ze hebben een status op Facebook geplaatst om er achter te komen wat er met Laura gebeurd is. Deze in mijn ogen belangrijke personages worden nauwelijks genoemd in het boek. Toch speelt Facebook in deze thriller zeker een hoofdrol, wat hem erg actueel maakt. Pas op de laatste bladzijden neemt het verhaal een wending, waarbij je erg nieuwsgierig wordt naar deel twee van deze Scandinavische trilogie.
Er blijven nogal wat losse eindjes over, die hopelijk in het volgende deel ontknoopt worden.

Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044345667