Recensie Ziek van Angst - Sarah Morton

Het jaar 2166. De samenleving is in de greep van angst. Sinds tientallen jaren heerst er een duistere orde: het Worldwide Prostration Collectief, die de macht wil grijpen en nazi-ideologieën erop nahoudt. Het wil de wereld hervormen, wat tot een Derde Wereldoorlog leidt. Bloodflowers hoeven onwillige personen niet dood te maken of op te sluiten om ze buitenspel te zetten. Ze laten Zwarte Wolken los, die op levende energie afkomen en die aftappen, tot iemands wil breekt.
In de eigenwijze, twaalfjarige Connor groeien aspiraties om het tegen het WPC op te nemen. Wanneer zijn ouders verdwijnen, sterkt hem dat alleen maar hierin. Samen met Megan, zijn zusje van vijf jaar en Alan, die als een oom voor hen is, stevent hij af op een Duistere Zone waar niemand vrijwillig naartoe zou gaan. Connor lijkt beter in staat de beproevingen het hoofd te bieden dan de autoriteiten en hij vindt zijn moeder en vader. Wat de confrontatie met het WPC voor hem en de anderen betekent en hoe het hen achtervolgt kan niemand overzien…

In Ziek van angst beland je in de Derde Wereldoorlog. Deze oorlog is ontstaan door Het Worldwide Prostration Collectief, die proberen om de mensheid naar hun hand te zetten. De organisatie wil door middel van gassen mensen hun vrije wil afnemen en zo de macht grijpen. Connor, een jongen van twaalf, is vast van plan om hier niet in mee te gaan. Maar dan verdwijnen zijn ouders en blijft Connor achter met zijn vijfjarige zusje Megan. Met de hulp van Alan proberen ze achter de waarheid te komen, ook al moeten ze hiervoor naar een Duistere Zone. Terwijl Connor er alles aan doet om uit handen van Whispers te blijven, lijkt de hooggeplaatste WPC’er, ook wel bekend als De Engel des Doods, juist jacht op Conner te maken. Een verhaal over macht, geweld en manipulatie, maar ook over vriendschap en moed.

Ziek van angst is een psychologische thriller waar de haren in je nek van overeind gaan staan. Het verhaal neemt je mee met Conner, die past twaalf jaar oud is, maar te maken krijgt met macht en manipulatie. Hoewel nog jong weet hij zijn weg te vinden, maar het wordt hem wel erg moeilijk gemaakt. Naast het thrilleraspect, wat zeker aanwezig is in dit verhaal, neigt het ook naar science fiction. Het verhaal speelt zich af ver in de toekomst, in het jaar 2166. De situaties die je tegenkomt hebben echter een punt van herkenbaarheid van dingen die in het hier en nu spelen, maar onder een sterk vergrootglas zijn gelegd en zo beschreven dat het bijna angstig wordt.

Ziek van angst is spannend, meeslepend en laat je achter met een gevoel waarvan je even moet bijkomen. Je moet er niet aan denken dat een verhaal als dit ooit werkelijkheid zal worden. Maar dat is wat een goed boek met je moet doen; even helemaal in een andere wereld komen en na afloop verzuchten dat het gelukkig maar een verhaal was.

Uitgeverij: Artscience
ISBN: 9789081753302
304 pagina’s