Als Lara haar ogen opent, is alles zwart. Ze kan zich niet bewegen. Eerst denkt Lara dat ze droomt. Maar hoe hard ze haar best ook doet, ze wordt niet wakker. En dan begint ze stemmen in het duister te horen; sommige boos, andere verdrietig. Wat willen ze van haar? En waarom kan ze niet uit het zwart ontsnappen? Langzaam komen Lara’s herinneringen terug en komt ze erachter dat ze een dramatisch ongeluk heeft gehad. Is ze dood? Moet ze voor altijd in het zwart blijven ronddolen? In haar wanhoop beseft ze één ding: het leven van haar beste vriendin Maud is ook in gevaar. Maar hoe kan ze Maud ooit waarschuwen? Lara zet alles op alles om met Maud in contact te komen, maar de tijd dringt…

Maud en Lara zijn vriendinnen voor het leven. Als Lara na een avondje stappen in een gracht valt en in coma in het ziekenhuis terecht komt, voelt Maud zich schuldig omdat ze niet mee wilde gaan.
Met haar andere twee andere vriendinnen, Christine en Nicole, heeft ze een heel andere band. Maud kan haar verdriet en schuldgevoel met niemand delen en voelt zich hierdoor erg eenzaam. Totdat ze Dexter ontmoet, de huisgenoot en vriend van Lara’s vriend Bobby. Ze raakt tot over haar oren verliefd op hem en vertrouwt hem haar geheim toe.
Intussen vecht Lara in het ziekenhuis voor haar leven. Komt ze nog uit haar coma? Zeker nu Lara’s moeder en haar vriend de stekker eruit willen trekken op advies van de behandelend arts.
En krijgt ze de ware toedracht van haar ongeluk op tijd mee?

Een prachtige cover siert deze jeugdthriller. Een meisje dat zweeft voor een inktzwarte achtergrond, met flarden van wolken die de doorzichtige momenten van een coma voorstellen.
Het eerste wat opvalt als je begint te lezen zijn de grijze bladzijden. Op deze pagina’s vertelt Lara in de ik-vorm wat zij beleeft tijdens haar onbewust zijn. Ze worden verder in het boek steeds lichter grijs, wat aangeeft dat Lara steeds dichter bij het ontwaken uit haar coma komt. Ik vraag me af of je het echt zo ervaart als je in een coma ligt, maar het is prachtig verwoord. De diepe duisternis, de zwarte zee waarin Lara zich begeeft. De hoofdstukken worden afgewisseld met de belevenissen van Maud, ook geschreven in de ik-vorm. De onzekerheid, onbegrip, jaloezie en het schuldgevoel van een puber. Zeer goed uitgediepte karakters van de hoofdpersonages. De auteur schuwt geen enkel actueel onderwerp wat tieners bezig houdt: seks en drugs, maar ook boulimia en anorexia worden niet gemeden. Een spannende verhaallijn met onverwachte wendingen, geschreven in een prachtige schrijfstijl. Alles bij elkaar goede ingrediënten om deze spannende jeugdthriller tot een heftig boek te maken, dat elke tiener zou moeten lezen. En zeker niet alleen tieners…

Mel Wallis de Vries (Leiden, 8 februari 1973) is een Nederlandse auteur van jeugdliteratuur.
Ze studeerde biologie en journalistiek aan de Rijksuniversiteit Groningen en studeerde af in 1997. Hierna werkte ze als freelance journalist voor De Telegraaf, waarna ze terecht kwam in de marketing.
In april 2012 won ze de Prijs van de Jonge Jury 2012 met haar boek Vals. En in april 2014 de Prijs van de Jonge Jury 2014 met haar boek Klem.