achter-je-cover

Acht jaar geleden vermoordde Sharlahs broer hun beide ouders, om zijn eigen leven en dat van zijn zusje te redden. Sharlah werd geadopteerd door de FBI-profilers Pierce Quincy en Rainie Conner, en zag haar broer nooit meer terug.
Maar nu worden Pierce en Rainie opgeroepen na een schietpartij in het plaatselijke tankstation, de dader is op de vlucht geslagen. Alles wijst erop dat de broer van Sharlah de dader is, en iedereen vraagt zich af waarom hij opnieuw aan het moorden is geslagen.
Voor de dertienjarige Sharlah is dit dé kans om weer in contact te komen met haar broer, en eindelijk inzicht te krijgen in die zware nacht waarin hun beide ouders omkwamen. Maar ze weet ook als geen ander dat het werkelijke gevaar altijd dichterbij is dan je denkt.

Telly heeft in het verleden iets vreselijks gedaan om zijn zusje te redden, al heeft hij haar daarbij wel verwond. Vanwege Sharlah’s veiligheid worden de kinderen door de rechter uit elkaar gehaald en mogen ze geen contact meer met elkaar hebben. Geen van hen heeft ooit exact verteld wat er gebeurd is die avond, omdat ze destijds zo getraumatiseerd waren.
Zelfs als ze twee profilers krijgt als pleegouders, wil de zwaar getraumatiseerde Sharlah er niet over praten. Toch doen ze alle drie hun best om er wat van te maken, terwijl ze ieder hun eigen persoonlijke demonen moeten verslaan.

Wanneer blijkt dat Telly niet alleen twee onschuldige mensen bij een tankstation heeft vermoord, maar ook zijn nieuwste pleegouders, wordt de jacht geopend. Als tijdens een huiszoeking zijn telefoon met daarop foto’s van Sharlah worden gevonden, staan Quincy en Rainie op scherp. Ze willen Sharlah niet kwijt raken en moeten voorkomen dat haar broer haar niet te pakken weet te krijgen. Maar hoe kunnen ze zich verdedigen tegen een getrainde, koelbloedige moordenaar die maar liefst zes verschillende wapens bij zich heeft en een meester is in camouflage?

Wat een verschrikkelijk goed doordachte FBI-profiler thriller! Gardner komt wederom met een knaller van een verhaal, vol spanning, geheimen en onverwachte wendingen waar je stijl van achterover slaat. Je volgt vier verhaallijnen met allemaal een ander uitgangspunt; Quincy, Rainie, Sharlah en Telly. Telkens denk je te weten hoe de vork in de steel zit, maar niets is minder waar. Hier ligt precies de kracht van Gardner, zoals je ook verwacht als je in haar boeken begint.

Ik vond het vooral leuk dat dit alweer de zevende thriller is met Quincy en Rainie in de hoofdrol. Dit is zo’n leuk stel waar je gelijk al zoveel empathie voor kunt voelen en waarvan je het idee hebt dat je de personages kent, waardoor je des te meer meeleeft met hen en Sharlah. Daarnaast blijven de onbeantwoorde vragen en mysterieuze personages ervoor zorgen dat je meer wilt lezen. Je kan het boek simpelweg niet wegleggen tot je weet dat Telly en Sharlah geen schietschijf meer op hun rug hebben staan en Quincy en Rainie nog meer leed word bespaard.
Achter je is tot in de kleinste puntjes doordacht met veel oog voor detail, demonen die de personages moeten confronteren en veel persoonlijke groei. Voor mij staan Karin Slaughter en Lisa Gardner gezamenlijk op de eerste plaats qua beste vrouwelijke thrillerauteurs.

Over Lisa Gardner:
Lisa Gardner is één van de meest geprezen en succesvolle misdaadauteurs ter wereld. In 2012 stond ze met maar liefst drie titels tegelijk in New York Times-bestsellerslijst. Wereldwijd zijn er ruim 22 miljoen boeken van haar verkocht. Lisa woont in New Hampshire met haar gezin.

Uitgeverij: Cargo | De bezige bij
ISBN: 978 94 031 0690 8
Pagina’s: 431
Prijs: €19,99

[bol_product_links block_id=”bol_5adec8ef27a15_selected-products” products=”9200000085027116″ name=”Achter je – Lisa Gardner” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]