Alleen maar helden – Charles Lewinsky

Winter 1944. De Beierse Alpen vormen – nog wel – een vredige omgeving. Een ideale plek om het bedreigde Berlijn te ontvluchten. Een kleine filmploeg strijkt neer in Kastelau om daar een propagandafilm voor de nazi’s op te nemen, een hart onder de riem voor het Duitse volk. Althans, dat is wat de dorpsbewoners moeten geloven. Het belangrijkste is dat het er overtuigend uitziet! Alleen zo kunnen ze de oorlog overleven en bovendien hun carrière redden.

Maar de komende nederlaag van de Duitsers begint zich steeds scherper af te tekenen, waardoor ook het karakter van de film verandert. In plaats van een propagandafilm wordt het een verzetsfilm tegen de nazi’s.

Uit telkens nieuwe leugens en uitvluchten ontstaat een web van intriges en onverwachte gebeurtenissen. Zelfs het leven van de filmmakers komt op het spel te staan.

Lewinsky schetst op magistrale wijze hoe mensenlevens tijdens de laatste dagen van de Tweede Wereldoorlog aan een zijden draad hingen.

In Alleen maar helden lees je over een filmcrew die aan het einde van de Tweede Wereldoorlog Berlijn ontvlucht en terecht komt in Kastelau. Hier proberen ze de inwoners te laten geloven dat zij een propaganda film voor de nazi’s opnemen. Gaandeweg veranderd er echter nogal wat. Van dichtbij maken filmmakers mee wat de oorlog met zich meebrengt en komen in benarde situaties. Dit zorgt ervoor dat niet alleen hun werkwijze veranderd, maar ook de film krijgt opeens een hele andere betekenis. Zal het de filmcrew lukken om deze verschrikkelijke oorlog te overleven? En wat komt er terecht van hun film?

Alleen maar helden is een bijzonder boek om te lezen. Het verhaal wordt vertelt vanuit diverse perspectieven. Centraal staat de kracht van de leugen, en hoe de waarheid verdraaien soms zelf je leven kan redden. Het verhaal bouwt zich qua spanning aardig op. Het einde is iets of wat voorspelbaar en dat is jammer. Dit doet echter niet onder voor de vlotte schrijfstijl en het toch wel pakkende verhaal.

Uitgever: Meridiaan
ISBN: 9789048821495
Pagina’s: 320