Een beknopte geschiedenis van zeven moorden - Marlon James

Jamaica, 3 december 1976. Twee dagen voor het Smile Jamaica-concert – bedoeld om te verbroederen, maar door de twee grootste politieke partijen gebruikt om de komende verkiezingen te beïnvloeden – worden in het huis van Bob Marley 56 kogels afgevuurd. Marley, zijn vrouw en zijn manager overleven de kogelregen op miraculeuze wijze.

De mislukte aanslag op de zanger en de zoektocht naar de motieven van de daders staan centraal in deze epische roman, die je meesleurt naar de meest onstabiele en gevaarlijke tijd in de recente geschiedenis van Jamaica. Bendeleden, CIA-agenten, een journalist, een vrijgevochten jonge vrouw en de geest van een vermoorde politicus nemen je mee naar hun wereld, van het door bendeoorlogen en machtspolitiek geteisterde eiland in de jaren ’70 naar de door rudeboys gedomineerde crackpanden van New York in de jaren ’80, om te eindigen op een onherkenbaar veranderd Jamaica in de jaren ’90. Rekeningen worden vereffend, identiteiten verwisseld, en de opkomst en ondergang van een internationaal drugssyndicaat tot in detail geschetst.

Een beknopte geschiedenis van zeven moorden is een monumentaal werk over criminaliteit, politiek, geschiedenis, muziek, en een zoektocht naar de ziel van Jamaica.

Een beknopte geschiedenis van zeven moorden neemt je me naar het reggaeland Jamaica. Het vertelt het verhaal over de aanslag op de zanger Bob Marley. Vanuit deze mislukte aanslag ontstaat een zoektocht waarin je wordt meegetrokken in de geschiedenis van Jamaica. Het verhaal wordt verteld vanuit verschillende perspectieven en geeft je een mooie kijk in broeierige situaties met bendes, agenten en politici in een land waar armoede en corruptie heerst. Via Jamaica kom je terecht in New York, waar ook het Jamaicaanse geweld aanwezig is en niet te vergeten de drugs. Eenmaal terug op Jamaica lijkt de wereld daar totaal veranderd.

Het boek Een beknopte geschiedenis van zeven moorden begint met een lijst van personages. Prettig, want meestal heb je hiervoor de eerste hoofdstukken nodig, nu kun je direct in het verhaal springen. Een verhaal wat op een aparte, maar fijne wijze is geschreven. Het taalgebruik is uiteraard Nederlands, maar toch dringt een vleugje Jamaica door gebruik van bepaalde typische woordspelingen. Dat zorgt voor een beetje swingend effect in deze roman. Een hele dikke roman, want hij telt maar liefst 624 pagina’s. Maar die heb je zo uit. Eenmaal begonnen in Een beknopte geschiedenis van zeven moorden lees je als een trein door het boek heen. Naast een heerlijk spannend boek voor de lange warme zomeravonden pik je ook een stukje geschiedenis mee.

Uitgever: Lebowski
ISBN: 9789048825318
Pagina’s: 624