Andy van der Meijde. Geen genade - Thijs Slegers

Ondanks een door trauma’s gedomineerde jeugd in een Arnhemse volkswijk kon Andy van der Meijde (1979) bij Ajax uitgroeien tot de beste rechtsbuiten van zijn generatie. Met het bereiken van de Europese elite bij Internazionale in Milaan begon tevens zijn reis langs de toppen der waanzin. Hij ging miljoenen verdienen én uitgeven. Zijn naïeve inborst en hang naar spektakel maakten van zijn leven een symfonie met ontelbaar veel mooie, treurige, valse en bizarre noten. Op zijn dertigste raakte hij als speler van Everton ook nog verslaafd.

Inmiddels is de zeventienvoudig international weer een gewone burger. Hij is gelukkig en heeft een bijzonder aangrijpend verhaal te vertellen. Nooit was een Nederlandse profvoetballer zo openhartig.

Geen genade is een mooi en oprecht boek over de voetbalcarrière van Andy van der Meijde. Mooi omdat werkelijk alles aan bod komt en je daardoor echt het gevoel hebt een kijkje in het leven van deze bijzondere man te krijgen. Eerlijk en oprecht wordt verteld over zijn jeugd die alles behalve vlekkeloos verliep en de ups en downs die het voetballeven met zich meebracht. Hoe Andy van een gewone jongen, die weinig nodig had in het leven naar de top gaat, met alle gevolgen van dien. Openhartig wordt verteld over zijn zwak voor vrouwen, zijn drugsgebruik en het verlies van het vele geld. Dat Andy na al deze ellende weet op te krabbelen, zichzelf bij elkaar raapt en opnieuw weet te beginnen is op zijn minst bewonderenswaardig te noemen.

De schrijfstijl is prettig en het verhaal meer dan boeiend. Zelfs als je geen voetbalfan bent is dit boek de moeite waard om het te lezen. Voetbal is natuurlijk de rode draad, maar vlak ook de belevenissen van Andy zijn leven buiten het voetbal niet uit, deze zijn minstens, zo niet nog meer, interessant. Het boek spaart Andy in geen enkel opzicht, zo is het gegaan en zo wordt het verteld. Andy trekt regelmatig het boetekleed aan en beseft dat niet alle beslissingen die hij heeft genomen de goede zijn geweest. Als voetbalfan mag dit boek uiteraard niet in je boekenkast ontbreken. Geen voetbalfan? Dan toch misschien eens lezen, zoals gezegd; zeker de moeite waard!

Uitgeverij: Voetbal International
ISBN: 9789071359644
327 pagina’s