Vergeten grond – Anne Nicolai

Na haar verhuizing naar het zuiden van het land, vindt Karine al snel werk als docente Engels. Heleen, de nieuwe nanny, zorgt voor haar dochtertje Sofie. Maar het leven in de voor haar vreemde omgeving valt Karine zwaar.
Dan wordt Sofie ziek, en langzamerhand krijgt Karine het vermoeden dat er iets heel erg mis is. Waarom krijgt Sofie het ene na het andere ongeluk, terwijl er voorheen niets aan de hand was?

In Vergeten grond verhuizen Karine, haar man Rob en dochtertje Sofie vanuit de drukke stad Haarlem naar een boerderij in Venlo. Karine werkt als docente Engels en weet snel een baan te bemachtigen op de plaatselijke scholengemeenschap. Karine en Rob besluiten voor hun dochter Sofie een nanny in te huren wanneer er niet direct plaats is bij de kinderopvang. Heleen doet haar intrede en wordt de verzorgster van Sofie. Alles lijkt prima geregeld, maar niets blijkt minder waar. Opeens krijgt de kleine Sofie de meest vreemde ongelukken, maar ook Karine gaat zich steeds slechter voelen. Rob, veel met zijn werk bezig en vaak op zakenreis, ziet niet wat er gebeurd. Zonder het direct door te hebben wordt het gezin meegetrokken in een nachtmerrie van elke ouder. Ondanks dat Heleen alle moeite doet om dit te voorkomen, weet Karine toch achter de waarheid te komen, maar wie zal haar geloven? Karine vecht als een leeuwin voor haar dochter Sofie en zelfs voor haar eigen leven.

Vergeten grond is een thriller en daarvan is geen woord teveel gezegd. Het verhaal is soms wel erg detaillistisch. Zo wordt wel heel uitgebreid geschreven over Karine haar werk als docent en de worsteling op school met leerlingen, collega’s en bijkomende perikelen zoals het plaatselijke dialect. Dat zorgde voor wat ongeduldigheid, waar blijft de actie die de achterflap beloofd? Maar dan, een paar hoofdstukken later, neemt de snelheid van het verhaal toe. Je wordt erin meegetrokken en kunt het boek niet meer weg leggen. Diezelfde detaillistische schrijfstijl zorgt er nu voor dat je als buitenstaander alles ziet. Sommige details worden wat vaag gehouden, maar later in het boek wordt alles duidelijk. Op alle vragen komt een antwoord en het verhaal is af. Vergeten grond leest qua schrijfstijl heerlijk weg, is spannend en laat je twee keer nadenken voordat je ‘zomaar’ een nanny in huis zal nemen. Een echte must read voor thrillerfans, die bij voorkeur geen Nanny in huis hebben.

Uitgeverij: De Crime Compagnie
ISBN: 9789461091017
Pagina’s: 300