Vlo is niet zo dapper, best wel klein, en zijn leven is niet echt denderend. Totdat er een nieuwe leerling in zijn klas komt: een piepklein meisje in kleurige kleren. Stiekel. En Stiekel durft alles.
Dat is het begin van de fantastische avonturen van dit humoristische tweetal, dat niet meer is weg te denken uit de kinderliteratuur.
Lees Vlo en Stiekel en Vlo en Stiekel: Vliegen zwammen nu achter elkaar door, in één dikke nieuwe druk
.

Floris is niet zo stoer, sterker nog, het is gewoon een beetje een sulletje. Hij wordt altijd gepest en achterna gezeten door Arjan en zijn kornuiten. Totdat Stiekel in zijn klas komt, dan richten Arjan zijn pijlen zich op Stiekel, maar of hij daar hetzelfde effect zal bereiken?…. Stiekel en Vlo worden beste vriendjes en de avonturen die die twee vanaf dan meemaken zijn geweldig.

Meteen vanaf het begin, wanneer we Stiekel ontmoeten krijg je de slappe lach. Dat kind is zo gek als een deur en dat is heerlijk om te lezen. There are lessons to be learned in dit verhaal zou ik zeggen, Stiekel is een klein optimistje, die in alles en iedereen het goede ziet of het er zelf in brengt. Dat probeert ze Floris ook bij te brengen en dat levert vertederende maar ook zielige momenten op.

Vliegen zwammen is het tweede verhaal in dit boek. Dit verhaal is een aparte, net als Stiekel. Het voelt een beetje als allemaal verschillende verhalen in één groot verhaal. Vlo die leert van Stiekel, de voodoo-moeder, Stiekel haar vader, allemaal kleine verhalen in één groot verhaal. Stiekel is echt een geweldig tof meisje, lekker zichzelf en trekt zich weinig aan van wat anderen doen of zeggen. Vlo is haar beste vriend geworden, en Stiekel is Vlo zijn beste vriendin geworden. De manier van schrijven die Pieter beheerst is zo fijn om te lezen, kinderlijk misschien maar niet kinderachtig, en dat maakt dat deze boeken tof zijn voor de jonkies onder ons, maar ook voor volwassenen. Het enige dat je wel moet hebben is een beetje fantasie, maar als je dat niet hebt kun je wel een dosis van Stiekel krijgen, die heeft meer dan genoeg. Ook spetteren de illustraties weer uit het boek vandaan, Linde Faas en Pieter Koolwijk maken van elk boek een groot feest, ze zijn echt een gouden combinatie. Het is altijd weer jammer als ik een boek van Pieter Koolwijk dicht sla, van mij mogen ze een giga-bundel van al zijn boeken maken, want ik geniet hier onwijs van. Samen met de illustratie van Linde is dit één groot feest, het is spannend, grappig en ook lief op z’n tijd. Pieter verwerkt altijd wel boodschappen of lessen in zijn boeken, en ook in ‘Vlo en Stiekel’ en  ‘Vliegen Zwammen’ ontbreken deze niet. ik hou daarvan, niet zomaar lezen om te lezen, maar er ook iets inspirerende uit kunnen halen.

ISBN: 9789047713760
Pagina’s: 281
Prijs: € 17,99