Aarde.
Nu. Vandaag. Morgen.
Endgame is echt.
Endgame is begonnen.
De toekomst ligt open.
Het komt zoals het komt.

12 Spelers. Jong van lichaam, maar oud van oorsprong. De hele mensheid stamt af van hun bloedlijnen. Ze zijn geschapen en verkozen duizenden jaren geleden. Sindsdien bereiden ze zich voor, dag in dag uit. Ze zijn niet bovennatuurlijk. Niemand kan vliegen, lood in goud veranderen, of zichzelf genezen. Als de dood komt, dan komt ‘ie. Voor hen, voor ons allemaal. Ze zijn de erfgenamen van de aarde, en zij zullen het Grote Raadsel van de Redding moeten oplossen. Een van hen moet dat doen, of we zijn allemaal verloren.

Wanneer de Endgame voer een speler begint en een speler dus geschikt bevonden word begint dat met een vuurbal, een explosie, een inslag van een meteoor, en eindigt met een overgebleven steen, de talisman, het begin van de Endgame. Er zijn twaalf spelers, elk met een eigen meteoriet als bewijs van geschikt zijn. De twaalf spelers stammen af van eeuwenoude lijnen en ontvangen ieder het bericht. Alle spelers zijn van jongs af aan getraind om de Endgame te spelen, behalve Sarah, omdat zij en haar familie altijd hebben gedacht dat haar broer de speler zou worden, totdat hij zijn oog verloor en ongeschikt werd. Iedere deelnemer heeft zijn of haar eigen specialiteit en stuk voor stuk zijn ze dodelijk. Gehuld in een zilveren lijkwade en geblinddoekt vallen de spelers in een soort slaap en hebben geen emotie of enig ander gevoel.

Wanneer ze ontwaken zijn ze in het Quinlinggebergte, en dan begint DE ENDGAME.
Meteen na de instructies barst de strijd los, sommige doen dat slimmer dan anderen.
Na de opdracht van Kepler22B blijft er een schijf achter die Jago weet te bemachtigen.
Jago en Sarah besluiten samen te blijven om het spel te spelen.
Chyoko weet dat Jago de schijf heeft en dat deze veel informatie en kennis bevat die van pas kan komen in de strijd en dus volgt ze Jago zolang hij hem in bezit heeft.
Elke deelnemer heeft na de opdracht een aanwijzing in zijn of haar hoofd ingeprent gekregen, dit kan een getal een plaatje of een cijferreeks zijn en deze moet opgelost worden om verder te komen. De Endgame houdt in ‘doden of gedood worden’, ‘winnen of sterven’. De meeste spelers blijven alleen en zijn niet van plan een verbond of vriendschap te sluiten maar ongeacht hun voornemen is het onvermijdelijk, hoe goed ze ook getraind zijn, dat ze er dingen of spelers op hun gevoel inspelen en draait sommige situaties een andere kant op dan geplant. De spelers komen elkaar op een bepaald punt in het verhaal tegen en sluiten een verbond of bedreigen of vermoorden elkaar. De eerste sleutel wordt gevonden en dan duurt het nog vierennegentig dagen tot…

Een ontzettend goed in elkaar gezet verhaal, ook wanneer je, net als ik omdat ik heel slecht met cijfers en puzzels ben, de puzzel niet probeert te ontcijferen. Vanaf de eerste bladzijde grijpt het verhaal je en sleurt je mee De Endgame binnen. De vaart die erin zit in ongelofelijk en bijna niet bij te houden. De gebeurtenissen en daden die uit liefde of haar worden genomen zullen je verbazen, van je stoel blazen en het verhaal zal je een hele andere kijk geven op wat wij denken te weten over de mensheid. De schrijvers vangen je in het verhaal en laten je sidderen wanneer je dit verhaal leest om je niet meer los te laten. Ik kan geen enkel puntje van kritiek verzinnen op dit eerste deel van ‘De Endgame’ trilogie. De cover spreekt meteen aan, het verhaal is angstaanjagend goed en de schrijfstijl geweldig sterk. Ik wacht met smart op de twee volgende delen.

Uitgeverij: Unieboek spectrum – van Goor
Pagina’s: 426
Prijs: € 12,99