Liam Sandberg, zijn vrouw Evi en hun dochter Yana komen na een weekendje weg thuis in Amsterdam. Op de salontafel ligt een onbekende afstandsbediening met daarop een gele post-it. Op het papiertje staat PLAY geschreven. Als Liam de afstandsbediening gebruikt verschijnt hun eigen woonkamer op de televisie, gefilmd van een hoog standpunt. Door het beeld loopt Evi, in een badjas. Dan worden er zes afzonderlijke schermen zichtbaar. Op elk beeld is een ander deel van hun huis te zien, en ook Liam en Yana zijn gefilmd. Rechtsboven staan een datum en een tijd, en als Liam doorspoelt vliegen de dagen voorbij.

De volgende dag vindt de politie zeventien verborgen camera’s in het huis van Liam Sandberg. Rechercheur Isabella Neri staat voor een raadsel. Wie heeft de camera’s geplaatst? En waarom wil iemand de familie Sandberg elke minuut van de dag filmen?

Wanneer Liam en diens vrouw en dochter erachter komen dat er maar liefst zeventien verborgen camera’s in hun huis zijn geplaatst door een onbekende, moeten ze eerst even van de schok bekomen. Camerabeelden van maar liefst een heel jaar laten beelden zien van de familie op hun meest kwetsbaarste en intiemste momenten. Gezien ze allemaal hun eigen geheimen hebben, willen ze het beeldmateriaal niet aan de politie geven. Dus zit er voor de familie Sandberg niets anders op om alles te bekijken in de hoop dat de dader ergens op te zien is.

Liam’s vrouw Evi lijdt het zwaarste onder de ontdekking, wanneer ze dan ook nog een thuis wordt aangevallen door een persoon die ze beschrijft als ‘de dood’ beland ze in het ziekenhuis, omdat het erop lijkt dat ze gek is geworden. Gezien er geen bewijs is dat er iemand in het huis heeft ingebroken, wordt ze niet serieus genomen. De dader wil het echter niet opgeven en wanneer ze zelfs in het ziekenhuis nog wordt aangevallen, houden Evi’s hersenen ermee op en zakt ze weg in een soort coma.
Nu ze weten dat iemand de volgende stap heeft gezet en dus de aanval heeft ingezet, beseft Liam maar al te goed dat hij en Yana in serieus gevaar zijn. Ze zijn echter nergens veilig, zelfs niet in hun eigen huis onder politiebewaking…

Rechercheur Isabella Neri is net weer terug op haar werk na een moeilijke periode en wil gelijk in het verleden van de familie Sandberg duiken, maar ze stuit op weerstand van haar meerdere. Ze willen haar liever administratief werk zien doen, maar Isabella wordt zo aangegrepen door de zaak dat ze zich er alsnog stiekem verder in verdiept en de zaak probeert op te lossen.

De honger laat duidelijk zien dat van Beek film- en televisieproducent is, omdat hij het zo beeldend weet te beschrijven dat het voelt alsof je deel uitmaakt van het boek en echt rondloopt in Amsterdam. Elk geïntroduceerde personage lijkt een mogelijke verdachte te zijn en de lezer wordt steeds op het verkeerde spoor gezet, totdat van Beek uiteindelijk je een totaal onverwachts einde aanbiedt. Heel bijzonder.
Er wordt diep in de psyche van de hoofdpersonages Liam Sandberg en rechercheur Isabella Neri gedoken, die beiden hun eigen trauma’s (en monsters) te verwerken hebben. Bij Evi en Yana blijft het oppervlakkig, waarschijnlijk heeft van Beek dit bewust gedaan om het mysterieus te houden. Het personage van Isabella Neri is ook prachtig beschreven; ze is totaal anders qua uiterlijk als de standaard rechercheur. Ze bijt zich echter vast in de zaak als een waakhond en is eigenwijs, maar enorm scherp.

Telkens roepen nieuwe ontwikkelingen meer vragen op en dat is denk ik naast ‘Wie heeft het gedaan en waarom’ de belangrijkste reden dat je dit boek niet meer kan wegleggen.
De honger is echt een intelligente thriller die levensecht geschreven is en een geweldige spanning bevat die de lezer in zijn greep weet te houden tot het einde. Dit boek is zeker een verfilming waard!

Kasper van Beek (1985) is film- en televisieproducent. Hij is medeoprichter van twee productiebedrijven, waarmee hij een breed scala aan nationale en internationale projecten maakt. Hij woont en werkt in Amsterdam. Kasper van Beek debuteerde met de zeer goed ontvangen thriller Vogelvrij, waarmee hij op de shortlist van de Gouden Strop en de Schaduwprijs stond.

Uitgeverij: Cargo
ISBN: 9789403188003
Pagina’s: 318