Als Tomas een rare boom in de tuin van zijn grootvader ontdekt en het fruit ervan mee naar huis neemt, krijgt hij de schok van zijn leven: er komt een draakje uit!

Fikkie is het leukste, coolste huisdier dat er bestaat, maar het houden van een draakje is nog niet zo makkelijk. Want wat eet zo’n diertje? Wat doe je aan die vlammen? En hoe houd je hem verborgen?

Dan ziet Tomas dat aan de drakenboom steeds meer vruchten groeien. Hij wordt drakenkweker…

Wanneer Tomas een bijzonder stuk drakenfruit meeneemt, blijkt er een klein rood draakje uit te komen. Tomas is op slag verliefd op het piepkleine diertje en besluit hem in zijn slaapkamer te houden, met hilarische gevolgen. Hij heeft namelijk geen rekening gehouden met stinkende en bovendien exploderende drakenpoep en alle stunten die de draak uithaalt.
Terwijl Tomas zijn best doet om zijn bijzondere ontdekking geheim te houden, blijkt iemand hem in de gaten te houden… iemand die weet dat hij iets verbergt. De druk wordt groter en de dreiging om ontmaskert te worden ook. Tomas ziet geen andere keuze dan de hulp van zijn vrienden in te schakelen. Hij vertrouwt hen zijn grootste geheim toe. En wat blijkt? Zij willen allemaal ook zo’n schattige draak.
Wanneer Tomas wederom bij zijn opa in de tuin bij de drakenboom staat, ontdekt hij al snel dat er nog 6 draken uit de drakenvruchten zijn gekomen. Samen met zijn vrienden besluit hij op zoek te gaan naar deze draken, zodat hun bestaan geheim blijft, voordat ze zichzelf hebben verraden door de spoor van vernieling die ze achter laten.

De jongen die draken kweekte is een prachtig verhaal over de diepgaande band tussen een jongen en zijn draak. De manier waarop Shepherd de draken en hun verschillende karakters en krachten beschrijft is zo mooi, dat je zou willen dat draken echt zouden bestaan. Het boek zit vol hilarische scenes en de lezer wordt meerdere keren door Tomas aangesproken. Daarnaast zijn de bladzijdes zo vormgegeven dat het lijkt of de helft door Fikkie verbrand en beschadigd is. Een leuk detail dat illustrator Sara Ogilvie heeft toegevoegd naast de grappige zwart/wit schetsen. De vormgeving is helemaal in drakenstijl, met bijzonder gevormde vraagtekens en tussen elke alinea een paar krassen van Fikkie. De humor en de band tussen Tomas en zijn kleine grappige zusje Lolli is erg vertederend, en ik verwacht dan ook dat Lolli in de volgende delen een nog grotere rol gaat spelen. Dit eerste deel houd de spanning rustig en gaat vooral over vriendschap en familie.

De jongen die draken kweekte is een prachtig verhaal dat de fantasie prikkelt en de speciale vriendschap tussen mens en dier weergeeft. In dit eerste deel gaat het vooral om de band met Fikkie en het mysterie van de drakenfruitboom. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het vervolg: De jongen die met draken leefde.

Andy Shepherd was lerares Engels toen ze besloot zich volledig te wijden aan het schrijven van kinderboeken. Toen haar agent het manuscript voor De jongen die draken kweekte en de plannen voor twee vervolgdelen rondstuurde, struikelden de Britse uitgevers over elkaar om de boeken te bemachtigen. De rechten zijn ook al verkocht voor een Britse televisieserie.

ISBN: 9789047710684
Pagina’s: 211
Prijs: €14,95

[bol_product_links block_id=”bol_5bc46aa67e91a_selected-products” products=”9200000091316709″ name=”De jongen die draken kweekte – Andy Shepherd ” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]