Stockholm. De grootmoeder van studente Ida Nordlund belt uit Moskou en verzoekt haar kleindochter met klem een mysterieus kistje te verbergen. Om het in ontvangst te nemen moet Ida naar het Nobelprijsgala, waar de beroemde natuurkundige Lobov het haar zal overhandigen. Dat plan krijgt een fatale wending wanneer Lobov, nadat hij Ida het kistje heeft gegeven, een gruwelijke dood sterft te midden van alle genodigden.

Het kistje bevat een steen met buitengewoon krachtige eigenschappen: de zogeheten Maagdensteen, die in 1769 werd ontdekt door een leerling van Carl Linnaeus en die de visie op de natuur aan het wankelen bracht.
Ida, die het kistje nu in haar bezit heeft, wordt het doelwit van een koortsachtige klopjacht – een internationale politiemacht zit haar op de hielen, alsmede een schimmig netwerk van onderzoekers. Die laatsten hebben er alles voor over om in het bezit te komen van de steen. En daarbij schuwen ze geen geweld.

Het verhaal begint met hoofdpersonage Ida, die door het telefoontje van haar grootmoeder in een duizelingwekkende rollercoaster van vreemde en spannende gebeurtenissen terechtkomt. Ze krijgt een uitnodiging voor het Nobelprijsgala in Stockholm. Daar zal ze uit handen van de Nobelprijswinnaar Lobov een kistje ontvangen dat ze goed moet verstoppen. Maar Lobov sterft die avond. De dag na het gala wordt ze wakker in het huis van Paul. Met flarden komen haar herinneringen terug. Ze vindt het kistje en een brief in haar handtasje. Ze krijgt weinig tijd om na te denken want Miranda, lid van een wazige Russische organisatie, die ze op het gala leerde kennen staat voor de deur met een handlanger en een pistool. De enige oplossing is vluchten. Maar waar moet ze heen? De politie verdenkt haar van de moord op Lobov en zoekt haar. Ondertussen beseft ze wel dat alles met die rare steen te maken heeft. Verder is alles een mysterie. Stukje bij beetje krijgt ze informatie, maar lang niet genoeg. En wie kan ze vertrouwen? Gelukkig is daar Lasse, haar vroegere buurman. Ze vluchten samen en gaan op zoek naar Alma, de grootmoeder van Ida, die in Rusland woont. Maar welke rol speelt Alma in dit verhaal en waarom is die steen zo belangrijk voor haar?

De felblauwe cover van De Maagdensteen is waarschijnlijk bedoeld als eye-catcher in de boekhandels. Dat is maar goed ook, want deze behoorlijk lijvige thriller is meer dan de moeite waard om te lezen.
Het is het eerste deel van een serie Zweedse thrillers, geschreven door Michael Mortimer. Dit is het pseudoniem van de auteurs Daniël Sjölin (1977) en Jerker Virdborg (1971). Sjölin is een bekroond literair auteur, tv-presentator en recensent. Virdborg is een prijswinnend auteur en cultuurjournalist.

De Maagdensteen begint met een spannende proloog. We maken kennis met hoofdpersonage Ida. Een jonge studente met een normaal leven. Toch hangt er een mysterieuze sfeer rondom haar en haar oma Alma. Dit geldt ook voor Ida’s moeder, Eva, die ze nauwelijks gekend heeft. Eva schrijft brieven aan haar dochter vanuit het ‘Paradijs’ en onthullen kleine stukjes van Ida’s jeugd. Als lezer krijg je natuurlijk wel een idee hoe het verhaal in elkaar steekt, maar misschien slaat je fantasie wel op hol en loopt het totaal anders af. Dat blijft in dit eerste deel nog een vraag.

De basis van het verhaal wordt gelegd door Carl Linnaeus en zijn leerling Daniël Solander. Tussen de eerste hoofdstukken verweven, vertellen de auteurs over deze natuurkundigen die daadwerkelijk hebben bestaan. Solander is zelfs inderdaad met James Cook afgereisd naar Nieuw-Zeeland. Een prachtig stukje geschiedenis. Interessant om te lezen en essentieel voor het verhaal, maar remt soms wel de vaart in de vlucht van Ida. Fictie en non-fictie, verwerkt in een spannende thriller.

De spanning is uitstekend opgebouwd. Steeds worden er minuscule stukjes informatie gegeven, waardoor je verder wil lezen. Actie, avontuur, adembenemende achtervolgingen, die beeldend en knap geschreven zijn. Toch is dit geen doorsnee thriller. Het is een razend spannende aanloop naar de volgende delen van deze serie, die zeker een doorslaand succes gaan worden.
Het tweede deel komt begin 2015 uit. Ik kan bijna niet wachten…

Uitgeverij: A.W. Bruna
ISBN: 9789400504271