Lucie heeft een groot geheim.
Diep onder haar huis zit een verborgen ruimte: een magische apotheek! Hier worden magische geurtjes gebrouwen waarin enorme krachten schuilen. Lucie, haar buurjongen Mats en haar broertje Benno moeten voor de magische apotheek zorgen.
Op een dag verdwijnt het meteoorpoeder, het belangrijkste ingrediënt van alle magische geuren. Zonder dit poeder kan Mats zijn vader niet genezen van de werking van het Liefdeloze Luchtje! In hun zoektocht naar de dief komen Lucie en haar vrienden terecht in Utrecht, bij een man die al heel lang niet meer in leven hoort te zijn. Lukt het Lucie en haar vrienden om het meteoorpoeder terug te vinden en de magische apotheek te redden?

Nadat de rust is wedergekeerd in Villa Evie, onderwijst Hanne – die ondertussen langzaam maar zeker haar geheugen terugkrijgt – de kinderen in het brouwen van betoverende geuren. Wanneer het meteoorpoeder gestolen blijkt te zijn wijst alles in de richting van de slechte tuinman Willem. Hij heeft immers Hanne jarenlang betoverd met een geur, Mats vader betoverd met het Liefdeloze Luchtje en de kinderen aangevallen.
Zonder meteoorpoeder kunnen ze geen nieuwe geuren maken, maar hun vijand dus wel. Willem is echter niet hun enige vijand, de genadeloze club Eeuwigen heeft hun zinnen ook gezet op het poeder.

Hanne bezoekt samen met Lucie, Mats en Benno in het buitenland haar oude vriend Friendrich Blüm, een plantenexpert die ook het bestaan van de magische apotheek af weet, gezien hij zelf een Eeuwige is. Hij toont hen een magische zwarte bloem, waarvan beweerd wordt dat het roze stof dat uit de bloem valt wensen in vervulling kan laten gaan. Hij weet waar ze de oprichter van de magische apotheek kunnen vinden, genaamd Daan de Bruijn, waarvan ze dachten dat hij al meer dan honderd jaar dood was. Daan wil hen echter niet helpen, want hij wil juist dat de magische apotheek niet langer bestaat, zodat de geuren geen schade meer kunnen aanrichten. Hij wil zelfs niet helpen om Mats’ vader te verlossen van het Liefdeloze Luchtje. Ze voelen zich verloren en besluiten iets heel gevaarlijks te doen; in te breken bij de club Eeuwigen als laatste hoop om daar antwoorden te vinden. Maar de Eeuwigen zijn genadeloze mensen die echt alles voor het eeuwige leven over hebben. De kinderen zijn omringd door gevaar, maar zetten hun plan dapper voor…

Dit tweede deel van De magische apotheek is echt geweldig geschreven, met veel diepgang van de personages en veel spanning. Het eerste boek speelde zich vooral in de magische apotheek en Villa Evie af, maar in dit vervolg reizen ze per trein en per boot overal naartoe. Het speelt zich zelfs gedeeltelijk af in de prachtig drijvende kas van Daan (die je ook terugziet op de indrukwekkende kleurrijke cover met zilveren folie opdruk).

In Het mysterie van de zwarte bloem is niets wat het lijkt en loert er overal gevaar voor de kinderen en Hanne. Het is prachtig geschreven en interessant om te lezen hoe Lucie in beide boeken transformeert van schuw muurbloempje tot een ‘sentifleur’ die gevoelens kan ruiken en zelf geuren kan bedenken. Het boek sluit af met een brief van Daan de Bruijn waardoor je niet kan wachten op het volgende deel. Dit is ook deels omdat je als lezer meer wilt weten over sentifleurs en je benieuwd bent wanneer de vriendschap tussen Lucie en Mats zich verder ontwikkeld tot een relatie.

De geuren zijn echt geweldig bedacht. Er zijn o.a. geuren die je eruit kunnen laten zien als degene waar je het laatst aan dacht, tijdbuigende geuren die je het verleden kunnen laten zien, eeuwige geuren, beschermende geuren en vernietigende geuren. Deze geuren zorgen er in combinatie met de magische apotheek zelf voor dat je de indruk hebt dat je een Harry Potter boek zit te lezen.
Daarnaast sieren er veel schitterende zwart-wit illustraties van hoog niveau in dit boek, die het geheel een magisch tintje geven. Zeker een aanrader voor alle fans van fantasy boeken en Harry Potter.

Anna Ruhe groeide op in Berlijn en wilde graag ijscoboer worden, tot ze erachter kwam dat dat niet betekende dat ze zelf de hele dag ijs mocht eten. Daarna overwoog ze mariene biologie, tot ze erachter kwam dat dat niet betekende dat ze de hele dag tussen de haaien mocht zwemmen. Uiteindelijk werd ze schrijver van De magische apotheek.

Uitgeverij: Van Holkema & Warendorf
ISBN: 9789000368006
Pagina’s: 275