Op zoek naar het allerbeste monstermedicijn OOIT?
MIRACOL helpt om van irritante tentakelpijn af te komen, geneest brandwonden van vampiers die te lang in de zon hebben gelegen en laat de galstenen van zelfs de grootste monstermopperkont verdwijnen.
MIRACOL is dé oplossing voor bijna elke monsteraandoening!

Zal de monsterdokter er op tijd achter komen dat dit misschien wel té goed klinkt om waar te zijn?

Een superslijmig monsteravontuur dat je van de bank zal doen rollen van het lachen!

Op een zware werkdag, waarop Appie net de inhoud van een grote puist van een gigantische reus over zich heen heeft gekregen, staat ineens mevrouw Diagnosa in de kliniek. Ze werkt voor Mon-Med en beweert dat ze een wondermiddel, genaamd Miracol heeft ontwikkeld. Dit medicijn zou meer dan 300 monsterkwaaltjes en ziektes kunnen genezen, zowel bij monsters als bij dingen.
De Monsterdokter ziet dit medicijn wel zitten, maar Appie vertrouwt het niet. Desondanks moet hij van de dokter hun vaste patiënten (en iedereen die het maar wil hebben) Miracol geven.

Appies’ wantrouwen blijkt gegrond als er kort hierna een enorme boze menigte voor de kliniek staat. Ze hebben last van de meest uiteenlopende bijwerkingen. Wanneer Appie en de Monsterdokter de bijsluiter bekijken, zien ze dat er maar liefst 17 pagina’s bijwerkingen zijn. Bijwerkingen die ontstaan omdat het DNA van de monsters wordt veranderd. Als ze Mon-Med bellen, blijkt dat het bedrijf wegens een juridische kwestie gesloten is. Desondanks zitten zij met meer patiënten dan ooit tevoren. Er zit voor Appie niets anders op dan in te breken bij het topgeheime onderzoekslaboratorium Mon-Med om de werking van Miracol te ontrafelen en zelf het tegengif te ontwerpen. Samen met de Monsterdokter vertrekt hij, gewapend met een therapiebazooka. Maar dan wordt het gebouw per ongeluk vernietigd door een gigantische Gorgonzilla, die ook last heeft van de bijwerkingen van Miracol. Er zit voor de Monsterdokter en Appie niets anders op dan mevrouw Diagnosa op te sporen, want de patiënten moeten geholpen worden.

De Monsterdokter 3 begint met een hele smerige openingsscene, waarin tevens de belangrijkste personages worden voorgesteld (voor degene die de vorige boeken niet gelezen hebben).
Dit derde deel is wederom een geweldige opvolger in de reeks. Qua vormgeving, met de speelse lettertypes en de hilarische zwart-wit illustraties waarin van allerlei gekke details te vinden zijn en ook qua humor. Er gebeurt zoveel in dit boek en er zijn zoveel gekke dingen en woorden te ontdekken, en ik denk dan ook dat daar echt de kracht in zit in deze leuke Monsterdokter-reeks. Zo is het gebouw van Mon-Med in de vorm van een gigantische injectiespuit en de koekjes van receptioniste Dolores zijn echt hilarisch vormgegeven!
Na 13 hilarische hoofdstukken volgt een alfabetische woordenlijst van 7 pagina’s. Hierin worden de woorden uitgelegd die in de tekst staan aangeduid met een symbool, zoals Dwangloer, flatulentie en Ingemeen Gladblad.
Helemaal aan het eind van het boek wordt de lezer getrakteerd op een voorproefje van het volgende boek; De Monsterdokter 4 – Gemeen spel. Wij blijven groot van De Monsterdokter en we zijn dan ook zeer benieuwd naar het volgende avontuur van Appie en de Monsterdokter.

John Kelly illustreerde al diverse kinder- en prentenboeken en schreef er ook al een aantal (bijvoorbeeld Mag ik meedoen?). Maar de boeken in De Monsterdokter-serie zijn de eerste die hij zowel zelf schreef als illustreerde. En met geweldig resultaat!

ISBN: 9789048863105
Pagina’s: 192
Prijs: €16,99