9200000071824877

Abel is een jongen om wie je het beste met een grote boog heen kunt lopen: asociaal, een spijbelaar en een drugdealer. Anna is dan ook heel verbaasd als ze hem op een dag aan zijn zusje een prachtig sprookje hoort vertellen. Anna wordt op slag verliefd op deze mysterieuze jongen die twee kanten lijkt te hebben en ze wordt gevangen door het sprookje dat Abel vertelt. Maar de vertelling wordt steeds zwarter – en als er doden in het verhaal vallen, duikt ook in de werkelijkheid het eerste lijk op… Wat is er waar van het sprookje en wie is Abel echt?

Anna zit in het eindexamenjaar samen met haar vriendin Gitta. Als ze een pop met een stoflaag onder een bankje vindt, blijkt die van het zusje van Tannatek te zijn. Tannatek is vanaf de 5e bij hun in de klas gekomen en iedereen noemt hem de Poolse straatventer. Anna weet eigenlijk niets van Tannatek, ja dat zijn voornaam Abel is, maar meer ook echt niet. Gitta waarschuwt Anna voor Abel. Dat hij drugs verkocht, zou haar meer dan genoeg moeten zeggen. Maar er was iets aan Abel wat Anna trok, ze moest meer over hem te weten komen. Ze besluit hem te achtervolgen. Dat hij een zusje Micha had klopte, want niet veel later zat zij met haar rug naar hun toe te eten in de Mensa. Abel vertelde zijn zusje het vervolg van een verhaal. Anna is hierdoor zo gefascineerd, dat ze pas als het verhaal afgelopen is, opmerkte dat er haast geen mensen meer in de Mensa waren. Heer Knaake, de leraar die Duits gaf, maakte zich zorgen om Abel. Anna had dit opgevangen en eist dan ook dat Abel zijn examen gaat maken en dat zij wel de sleutel aan Micha zou brengen, als hij al op zijn fiets zit. Ze treft Micha aan op een boot samen met een onbekende man. Anna voelt gewoon dat die man geen goede bedoelingen heeft. Abel is in eerste instantie heel boos op haar, dat ze bij hun in huis is gebleven. Maar als hij hoort van Micha wat zich had afgespeeld, legt hij uit wat de situatie tussen Micha en haar vader is. Anna merkt steeds meer op dat in het verhaal wat Abel vertelt, heel veel vergelijkingen zitten met de werkelijkheid. Als Micha haar s’ avonds laat belt, twijfelt ze geen moment en springt gelijk op haar fiets. De politie kon ze niet bellen. Abel was thuis en zag er zwaar gehaverd uit, ook hun appartement leek een bomaanslag half overleefd te hebben. Als Anna Abel een beetje heeft opgelapt, vertelt Abel om iedereen weer een beetje gerust te stellen, het vervolg van het verhaal. Dan verzoekt Abel Anna naar huis te gaan, haar ouders zullen zich wel ongerust maken. Bij het ontbijt vertelt haar vader over een gevecht bij een kroeg met dodelijke afloop wat hij in de krant leest. Anna trekt wit weg en zegt dat ze dat onderwerp goed kan gebruiken bij een onderzoek voor school. Maar het enige wat ze wilde was om die krant zo snel mogelijk aan Abel te laten zien. Abel zei maar een ding toen hij de krant zag: “shit!”… Wat was het wat Anna meer de schrik gaf, Abel die wit wegtrok, of degene die het gevecht niet had overleefd?

Er zijn schrijvers, die een verhaal zo kunnen schrijven, dat je verdwijnt in hun gecreëerde wereld. Maar er zijn ook mensen die een verhaal zo kunnen vertellen, dat je aan hun lippen hangt en alles om je heen vergeet. Dit verhaal heeft beide. Het is een super spannend, ontroerend, soms teder en soms hard verhaal. Het sprookje is weer heel bijzonder en mooi, maar tussen de regels door voor oudere beangstigend. De cover geeft dit door een heel simpele tekening in alles weer. Het lijkt wel of je als je het boek gelezen hebt, alle figuren van het sprookje in de tekening tevoorschijn ziet komen. Een verhaal in een verhaal, zo bijzonder, dit moet je echt gelezen hebben, om het te begrijpen.

Uitgeverij: Uitgeverij Lemniscaat
ISBN: 978 90 477 0435 5
Aantal pagina’s: 366

[bol_product_links block_id=”bol_58b6b4e56cfa7_selected-products” products=”9200000071824877″ name=”De Sprookjesverteller – Antonia Michaelis” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]