Toversleutel

Er is iets vreemds aan de hand in de Kastanjestraat. Wanneer Tessa en haar broertje Bert er komen wonen, voelen ze dat meteen. Het hangt als elektriciteit in de lucht en doet de haartjes op hun armen rechtop staan. Houdt die zwarte kater die daar tussen de kastanjebomen rondsluipt hen in de gaten? Of bewaakt hij iets? En wat ligt er eigenlijk achter dat hoge, smeedijzeren hek aan het einde van de straat? Tessa en Bert raken er niet uit wijs, ze kunnen best wat hulp gebruiken. Maar de buurtkinderen willen helemaal niets met hen te maken hebben. Vooral het zonderlinge meisje met de doordringende, blauwe ogen stelt hen voor een raadsel. Zal het Tessa en Bert toch lukken om vrienden te maken? Of moeten ze het mysterie van de Kastanjestraat helemaal alleen ontrafelen?

Wanneer Tessa en haar broertje Bertje met hun ouders verhuizen begint het grote avontuur.
Als Tessa en Bertje het huis alvast gaan verkennen wanneer hun ouders nog staan te bakkeleien met de verhuizers gebeuren de eerste rare dingen in het huis die de haartjes op Tessa’ armen doen rijzen. Normaal gesproken maakt Tessa erg makkelijk nieuwe vriendjes, wat voor haar broertje héél anders is, maar dit keer willen de buurkinderen niets van haar weten. Ze wil erg graag contact met Pier,Michelle en Mark, de buurkinderen, maar dat lukt niet en waarom lukt dat niet? Er is toch niet ineens iets raars aan haar of wel? Wat is er toch mis met deze straat en de rare tintelingen die Tessa al vanaf dag één voelt.

Er gebeuren steeds meer vreemde dingen, bijvoorbeeld het buurmeisje Michelle met haar ijsblauwe ogen die wel door Tessa heen lijkt te kunnen kijken Tessa die stemmen hoort maar wanneer ze gaat kijken er niemand is. Tot dag drie, dan ineens staan de buurkinderen voor de deur en willen vriendjes worden, maar waarom ineens? Maar dan worden er ineens wel veel dingen duidelijk. Veel behalve één ding, het doodenge huis nummer zeven. Wat daar mis mee is komen ze helaas maar al te snel achter.

Een ontzettend leuk en spannend geschreven verhaal over kinderen die in een magische straat komen wonen. Wat ik persoonlijk erg jammer vind is dat sommige zinnen of woorden in mijn beleving niet kloppen of er raar staan en dat haalde mij erg uit het verhaal.
De zinnen of woorden die in mijn beleving raar staan of niet lopen zijn wel correct geschreven maar komen anders over doordat de schrijfster uit België komt en het daar wel een juiste schrijfwijze is, en die is uiteraard anders dan hier.
Haar schrijfstijl is echter wel erg vlot en leuk waardoor dit absoluut geen afbreuk doet aan het verhaal zelf.
Mooie cover, deze past erg mooi bij het verhaal waar je echter pas later in het boek achter komt waarom dat zo mooi past

Uitgeverij; Kramat