Angus is een huiself, een magisch wezentje dat dolgraag huishoudelijke klusjes doet voor de mensen aan wie hij toebehoort. Nu woont hij bij Alex en zij is echt de grootste sloddervos ter wereld. En tot Angus’ frustratie vindt ze dat zelf helemaal niet erg!
Angus vindt het vreselijk om bij Alex te wonen, maar al snel ontdekt hij dat ze door een oeroud pact tot elkaar veroordeeld zijn. En daardoor loopt de familie van Alex bovendien groot gevaar! Samen proberen Angus en Alex dit alles op te lossen – en dan het liefst voordat ze elkaar de nek omdraaien!

De huiself is het hilarische eerste deel van een betoverend tweeluik! Het tweede deel, De schat van de griffioen, verschijnt in het najaar van 2020.

In dit boek volgen we, door middel van zijn dagboek, de huiself Angus Cairns. Hij vindt het maar niks dat hij weg moet uit Schotland maar hij kan niet anders, dit is het begin van zijn leven als huiself. Angus en zijn familie zijn door een vloek van 100jaar geleden gebonden aan de familie McGonagall, maar de tak in Schotland is uitgestorven, dus gaat Angus naar Amerika naar een meisje dat Alex heet. Helaas voor Angus reikt de vloek ook overzees want de mannen in de Carhart familie voelen de vloek nu al op zich drukken. Ook volgen we Alex niet alleen via de verhalen van Angus in z’n dagboek maar ook via Alex haar eigen dagboek, deze zijn heel leuk geschreven. Het einde van het boek geeft alles in zich, verdrietig, mooi, spannend, oneerlijk maar toch rechtvaardig.

Dit is geen gewoon boek, dit is een geweldig naslagwerk. Het boek begint namelijk met ‘De grote eed van de huiselfen’ een prachtig vormgegeven eed mag ik wel zeggen. Illustratie zijn ook veelvuldig aanwezig in dit boek en je kijkt je ogen uit, ze zijn zo ontzettend tof getekend. En ook de brieven, notities en andere toelichtingen in het verhaal maken dit boek tot een ware beleving en niet zomaar een verhaal. Wat ik dan wel weer een beetje jammer vind als detail is dat Angus verteld groene ogen te hebben en de elf op de omslag, die Angus voorstelt, heeft blauwe ogen, maar dat is ene klein detail die mij opviel maar niks afdoet aan het verhaal zelf. Er staan door het verhaal heen hele leuke woord- naamgrapjes en ook de humor ontbreekt niet bij Angus en Alex. Dit boek heeft mij ontzettend vermaakt, en ik ben daarom ook super benieuwd wat het volgende avontuur brengt in ‘de schat van de griffioen’, het betoverende tweede deel van deze tweeluik en release date staat op 23-10-2020

Uitgeverij: Holkema en Warendorf
ISBN: 9789000373789
Pagina’s: 247