In Reykjavik wordt een jonge vrouw op gruwelijke wijze vermoord. Haar zevenjarige dochter verstopt zich onder haar bed en is de enige getuige. Wanneer niet veel later een tweede vrouw op eenzelfde manier ter dood wordt gebracht, staat de politie voor een raadsel: wat is het verband tussen de twee vrouwen?
Voor commissaris Huldar is het de eerste zaak in zijn nieuwe functie. Hij moet daarbij samenwerken met psychologe Freyja, die het getraumatiseerde meisje onder haar hoede heeft. De samenwerking wordt extra gecompliceerd doordat Huldar en Freyja elkaar al kennen van een mislukte onenightstand.
Ondertussen ontvangt een radioamateur gecodeerde berichten die de slachtoffers met elkaar in verband brengen, maar niemand gelooft hem en hij besluit zelf op onderzoek uit te gaan.

Als er een doodnormale vrouw op een verschrikkelijke brute manier wordt vermoord, krijgt psychologe Freyja de zorg over haar dochter Margrét op zich. Zij lag onder haar bed toen haar moeder werd vermoord en kan hen zeker helpen, maar ze is in shock door alles wat ze heeft meegemaakt. Freyja moet niet alleen het meisje bijstaan en belangrijke informatie uit haar krijgen, maar haar tevens beschermen wanneer uitkomt dat er een getuige is. De moordenaar wil kennelijk zijn sporen wissen en heeft daar alles voor over.

Terwijl Freyja druk is met het meisje, haar samenwerking met commissaris Huldar (die ze liever vermijd) en hun veiligheid, richt iedereen zich op het vinden van de moordenaar. Het briefje dat hij heeft achtergelaten bevat echter een reeks cijfers die ze niet kunnen ontcijferen en de dader heeft geen DNA achtergelaten op de plaats delict. Terwijl het spoor doodloopt, wordt er een tweede vrouw op dezelfde gruwelijke manier vermoord. Beide vrouwen hadden geen vijanden, geen schulden en waren zo verschillend als dag en nacht. Hoe kunnen ze – zonder DNA sporen, motief of een getuige – de seriemoordenaar vinden voor hij weer toeslaat?

Wanneer radioamateur Karl op een dag een geheime boodschap op de radio oppikt, beseft hij al snel dat het om twee Burgerservicenummers gaat; die van hem en die van Elísa. Samen met zijn vrienden probeert hij de sleutel tot de geheimtaal te ontdekken, als er een derde Burgerservicenummer op de radio opgenoemd wordt. Ze besluiten langs de huizen van de twee vrouwen te rijden. Bij Elisa zien ze niets, maar bij Astrós zien en horen ze iets wat later cruciaal blijkt te zijn.
Als Karl erachter komt dat Elísa vermoord blijkt te zijn, weet hij dat hij iets met deze informatie moet doen, maar hij kampt met problemen met zijn broer en het hele verhaal is niet echt geloofwaardig. Daarnaast heeft hij telkens het gevoel niet alleen in huis te zijn…

DNA is een klassieke, gruwelijke en vooral vermakelijke thriller; het is een boek dat je slapeloze nachten bezorgd, niet alleen omdat je de beelden die Sigurdadóttirs woorden bij je oproepen niet uit je hoofd kunt krijgen, maar ook omdat je probeert te achterhalen wie de mysterieuze moordenaar is. Zoals je van een goede thriller kunt verwachten is het een pageturner die je zo snel mogelijk wilt verslinden, om vervolgens tegen een totaal onverwacht einde aan te stuiten. Heerlijk, zo’n boek dat je van je stuk weet te brengen.

De dialogen en onderlinge relaties tussen de personages, zoals collega’s Hulder en Freyja, maar ook Freyja in combinatie met de kwetsbare en intens beschadigde jonge Margrét en de relatie tussen de broers Karl en Arnar zitten vol diepgang. Als ik het boek wegleg, voelt het echter wel alsof de personages in dit verhaal allemaal nog niet klaar zijn met hun verhaal. Ik ben dan ook zeer benieuwd of ze Margrét of Karl nog terug laat komen, gezien deze personages mij zeer hebben weten te raken.

DNA is het eerste deel van een nieuwe serie rondom en psychologe Freyja en commissaris Huldar.

Uitgeverij: Cargo
ISBN: 9789403107004
Pagina’s: 477
Prijs: €17,50

[bol_product_links block_id=”bol_5c50b162dd025_selected-products” products=”9200000095737311″ name=”DNA – Yrsa Sigurdadóttir” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]