Een harde noot – José Vriens

Magda Teurlings wordt dood aangetroffen in de bibliotheek. In eerste instantie lijkt het op een hartstilstand, maar al snel komt een bevriende huisarts erachter dat er iets heel anders aan de hand is. Ze blijkt om het leven te zijn gebracht. Iedereen die op dat moment aanwezig was wordt verdacht, maar de aandacht gaat vooral uit naar Janos, de Griekse vriend van dochter Naomi. Hij heeft een motief én een strafblad. Naomi kan niet geloven dat haar vriend tot zoiets in staat is. Als ze echter op de computer van haar moeder allerlei belastende e-mails en foto’s aantreft, dringt langzaam tot haar door dat met de dood van haar moeder haar hele leven op losse schroeven komt te staan.

Alweer zo’n heerlijk boek van José Vriens, dit keer met een snufje misdaad. Naomi haar leven gaat zo zijn gangetje. Als enig kind groeide ze op in rijkdom en geniet nu van het leven en haar Griekse lover en kunstenaar Janos. De band met haar moeder is niet erg goed, en dat is vooral te danken aan haar relatie met Janos. Wanneer haar moeder plotseling sterft komen de geheimen aan het licht en wordt duidelijk waarom moeder Magda de relatie tussen haar dochter en Janos niet zag zitten. Naomi haar wereld staat binnen drie dagen volledig op zijn kop, helemaal als duidelijk wordt dat Magda geen natuurlijke dood is gestorven. De verdachten zijn haar vader, de bevriende huisarts… en Janos. Die blijkt opeens ook meer van Magda te weten dan Naomi ooit had kunnen denken. Voor Naomi is het een compleet raadsel, zou haar Janos in staat zijn tot de moord op haar moeder? Of had haar vader, die al jaren een buitenechtelijke relatie heeft, misschien ook voordeel bij Magda haar dood? En met wie lag haar moeder nog meer overhoop?

Een harde noot is een ontzettend spannend boek. Zoals de vele boeken van José Vriens is ook Een harde noot weer een plezier om te lezen door de prettige, pakkende schrijfstijl. Soms lekker tot in detail zodat je je helemaal kunt inleven in het verhaal. Je zou bijna medelijden krijgen met die arme Naomi want ze krijgt het wel flink voor haar kiezen. Hoewel je gaandeweg het boek de neiging krijgt om Janos alvast te veroordelen, blijkt het verhaal toch anders in elkaar te zitten. Ook blijft het lang bewaard of Janos en Naomi ooit eruit zullen komen. Dat samen zorgt ervoor dat Een harde noot tot op de laatste bladzijde spannend blijft. De titel is overigens geweldig gekozen, maar daarvoor moet je écht zelf dit spannende boek lezen.

Uitgeverij: Ellessy
ISBN: 9789086602735
Pagina’s: 310