Een heel bijzonder meisje – Anna van Praag

Ze noemen zichzelf Casa Nostra en ze hebben hun eigen vakantie-eiland in Italië. Een groep succesvolle mensen die samen werken en feesten, verbonden door één vrouw: de mooie, onbetwiste leidster Sofía. Alicia is elf als haar ouders zich aansluiten en vanaf dat moment begint haar dubbelleven. Onder de allesomvattende vleugels van Sofía leert ze de liefde kennen en het leven vieren – alles één groot avontuur. Dat er af en toe ook onverklaarbare en zelfs gevaarlijke dingen gebeuren bij Casa Nostra neemt ze voor lief. Totdat haar wonderland van de ene dag op de andere ophoudt te bestaan. Alicia vindt zichzelf terug tussen de brokstukken van haar eerder nog zo perfecte leven. In haar gedachten schrijft ze Sofía een lange brief die de vorm aanneemt van een droomachtige stroom van herinneringen.

Een heel bijzonder meisje vertelt het verhaal van Alicia. Zij is elf jaar oud als haar ouders zich aansluiten bij de groep van Casa Nostra. De groep bestaat uit kunstminnende mensen samen het leven willen vieren, onder aanvoering van de leidster, de bijzonder mooie Sofia. Het is zij die Alicia kennis laat maken met de facetten van het leven zoals de liefde en het avontuur. Alicia koestert zich in de warmte, dat er soms vreemde dingen gebeuren neemt ze voor lief. Totdat haar veilige haven afbrokkelt. Alicia beseft dat een en ander heel anders in elkaar zat dan ze ooit had kunnen denken.

Een heel bijzonder meisje is een heel bijzonder boek. Toch moet ik eerlijk bekennen dat het mij een beetje tegen viel. Na de flaptekst te hebben gelezen dacht ik een verhaal te gaan lezen over de ins en outs van een sekte, maar dit viel enigszins tegen. Het verhaal is niet autobiografisch, maar de ervaringen van de schrijfster hebben wel model gestaan voor dit boek. Naar mijn mening had het verhaal meer diepgang mogen hebben. Aan de ander kant lees je het verhaal van een elf jarig meisje natuurlijk. De schrijfwijze is op zich prettig, niettemin toch een mooi boek wat leest als een lange brief van Alicia aan Sofia.

ISBN: 9789047707431
Prijs: € 14,95