Je staat op het punt om het ware verhaal van de Kerstman te ontdekken. Dit verhaal bewijst dat niets onmogelijk is.

Als je een van die mensen bent die gelooft dat sommige dingen onmogelijk zijn, moet je dit boek nu wegleggen. Dan is het niks voor jou. Want dit boek staat VOL met onmogelijke dingen.
Nog steeds aan het lezen? Mooi. Laten we dan beginnen…

Heel lang geleden was er een tijd waarin niemand de Kerstman kende. Het was een arme 11-jarige jongen – geboren op eerste kerstdag – met de naam Nikolas. Hij leefde met zijn vader, houthakker Joel, midden in Finland, ver van de bewoonde wereld. In zijn hele jeugd heeft hij maar twee kerstcadeaus gekregen; een houten slee en een pop gemaakt van een knolraap.

Wanneer er zich een mogelijkheid voordoet dat hun leven voorgoed kan veranderen in positieve zin, betekent dit dat zijn vader minimaal drie maanden van huis zal zijn. Hij moet in opdracht van de koning samen met zes andere mannen op zoek naar het bewijs dat het elfendorp, genaamd Elfhelm, bestaat.
Nikolas heeft liever dat zijn vader bij hem blijft, hij heeft geen geld nodig om gelukkig te zijn. Joel denkt er echter anders over en vertrekt, terwijl hij Nikolas’ slee meeneemt.

Tante Carlotta komt voor Nikolas zorgen. Ze is erg streng, gemeen en bedenkt gruwelijke regels. Zo moet hij zelfs buiten in de kou slapen. Tante Carlotta wordt met de dag gemener en jaagt daarmee Nikolas weg. Hij besluit dat het nergens ter wereld erger kan zijn dan bij Carlotta en vertrekt samen met zijn muis Miika om zijn vader te zoeken. Tijdens zijn tocht wordt zijn goedheid beloond door een oude vrouw; in ruil voor wat bessen geeft ze hem een dikke sjaal om hem warm te houden tijdens zijn koude queeste. Nikolas sluit snel daarna vriendschap met een enorm groot rendier, dat hij Blitzen noemt. Blitzen helpt hem verder te reizen als zijn lichaam niet meer kan.

Op een dag vinden ze de rode warme muts van zijn vader. Dit is geen goed teken, dat voelt Nikolas diep vanbinnen. Hij besluit verder te gaan met de gevaarlijke tocht, ook al zijn ze allemaal moe en hongerig. Wanneer Blitzen bezwijkt door uitputting, worden ze gered door twee elfen die hen meenemen naar Elfhelm. In Elfhelm ontmoet hij Vader Vodol, het hoofd van alle elfen, en hij vraagt hem naar zijn vader. Zodra Vader Vodol erachter komt dat houthakker Joel – een van de zeven mannen die een kleine elf hebben ontvoerd – zijn vader is, neemt zijn lot snel een andere wending. Hij wordt in een toren opgesloten samen met een moordlustige Waarheidsfee en een grote hongerige trol. Nikolas is vastberaden te ontsnappen uit deze gevangenis en zijn vaders onschuld te bewijzen. Hij kan gewoon niet geloven dat zijn vader een kind zou ontvoeren voor geld.
Maar soms is de werkelijkheid veel harder dan je had kunnen denken en heb je een hele hoop magie nodig om de situatie te verbeteren.

Matt Haig schreef dit prachtige ontroerende en magische verhaal naar aanleiding van de vraag van zijn zoon over de jeugd van de Kerstman.
De Kerstman heeft een vreselijke jeugd die getekend is door het verlies van zijn moeder en armoede. Desondanks is hij enorm positief ingesteld en probeert hij er het beste van te maken, ook al is dat niet altijd even makkelijk.

De zwart/wit schetsen van Chris Mould zijn over het algemeen somber, totdat de sfeer in het verhaal verandert en er weer vrolijke gezichten te zien zijn. Het verhaal bevat niet alleen grapjes en grappige scenes, maar ook hilarische krantenkoppen en lijstjes tussendoor; zoals de drie regels voor gevangenen. Matt Haig heeft overal over nagedacht; van het loon van de elfen (dat bestaat uit chocolademunten) tot het ontstaan van het gebruik van een arrenslee met vliegende rendieren ervoor. Hij laat geen steekje vallen en echt elk punt dat de Kerstman juist de Kerstman maakt, vind zijn herkomst in dit prachtige verhaal.

Niet alleen heeft Een jongen met de naam Kerstmis een grote dosis avontuur, magie en de kracht van vriendschap en goedheid. Het gaat vooral over het doorzettingsvermogen van een jongen van amper 11 jaar, dat zijn leven in gevaar brengt om zijn vader twee keer te zoeken (beide keren met een andere reden). De puurheid van de Kerstman is zo mooi beschreven en de elfen weten gelijk een plekje in je hart op te eisen. Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de vervolgen ‘Het meisje dat Kerstmis redde’ en ‘Vader Kerstmis en ik’.

TIP: Vanaf 24 november is de verfilming van dit boek op Netflix te zien, getiteld ‘A boy called Christmas’. Na het lezen van dit boek gaan we de film zeker kijken om de kerstperiode in te luiden.

ISBN: 978 90 488 327 29
Pagina’s: 253