Door één ontmoeting verandert Eileens hele leven in ‘Eileens bloementuin’, een aangrijpende feelgoodnovelle van Greetje van den Berg.

Eileens Bloementuin’ van Greetje van den Berg is een meeslepend verhaal over de kinderloze Eileen. Na een burn-out besluit ze het roer drastisch om te gooien. Ze koopt een boerderij en begint daar een bed and breakfast. Als daar op een dag een man aanklopt die beweert haar vader te zijn, staat haar leven op z’n kop. Niets is wat het lijkt. Greetje van den Berg schrijft al jarenlang romans. Eerder verscheen van haar onder andere ‘De vader van Luca’, ‘Eén vonk’ en ‘Villa Esperanza’.

In Eileens Bloementuin neemt auteur Greetje van den Berg je mee in het leven van Eileen.  In haar jonge jaren trouwt ze met André en samen dromen ze van een groot gezin. Een tafel vol met kinderen, op zijn minst vier. Aan die droom komt abrupt een einde als de gynaecoloog met de boodschap komt dat kinderen niet zijn weggelegd voor hen. Na veel verdriet weten ze samen deze vreselijke boodschap enigszins te boven te komen. Eileen stort zich op haar werk bij de gemeentelijk sociale dienst. Door haar inzet maakt ze promotie, wat door haar collega’s haar niet in dank af wordt genomen. André ziet zijn geliefde Eileen steeds meer veranderen, zou ze ooit nog haar vrolijke ik worden?

Dan komt Eileen per toeval tijdens een fietstocht terecht bij een boerderij. Deze staat te koop en ze raakt in gesprek met de eigenaar. Eileen weet niet waarom, maar e legt haar problemen rondom haar werk en de burn out die ze inmiddels heeft bij de eigenaar op tafel. Die oppert dat God soms kansen aanreikt. Is zijn boerderij niet iets voor Eileen? In haar hoofd begint een plan te groeien. Met een smoesje lokt ze André naar de boerderij en verteld hem haar plan. In tegenstelling wat Eileen dacht ziet André het direct zitten. Ze kopen de boerderij, verbouwen het zaakje en noemen het Eileens Bloementuin. Zowel Eileen als André fleuren op van het wonen in de natuur en de gasten die komen. Maar dan komt er een wel heel speciale gast, Harold Noordhoff. Eileen raakt met hem in gesprek en hij vertelt dat hij haar biologische vader is. Mensen zeggen zoveel denk Eileen en vertelt het verhaal aan haar moeder, ervan uit gaande dat die het hele verhaal zal weglachen. Maar dat doet haar moeder niet. Uiteindelijk vertelt zij Eileen het hele verhaal. Het leven van Eileen, wat juist zo rustig was geworden, komt hiermee helemaal weer op zijn kop te staan.

De boeken van Greet van den Berg lezen altijd heerlijk weg. Haar manier van schrijven zorgt ervoor dat je wordt meegetrokken in het leven van de hoofdpersoon en dat is met Eileens Bloementuin dan ook niet anders. Je leeft zo mee met Eileen wanneer ze het in het begin van het boek zo moeilijk heeft, je gunt haar het geluk dat ze uiteindelijk samen met André vindt op de boerderij en zit op het puntje van je stoel wanneer je ziet dat haar leven wederom op zijn kop komt te staan. Het enige wat jammer is aan dit boek is dat het vrij kort is. Met slechts 96 pagina’s lees je dit boekje handig in een avond uit.

Uitgeverij: Zomer & Keuning
ISBN: 9789020539912
96 pagina’s