‘Mijn eigen verhalen.
Waarvan ik nu nog niet weet dat ik ze heb.’
‘Heb ik ook eigen verhalen?’
‘Zeker. Iedereen heeft dat. Ik zal je meenemen naar die van mij.
Ogen dicht en luisteren maar…’

Luister naar de aanstekelijke muziekstukken van Jacques Ibert* en laat je gedachten de vrije loop. De fantasievolle dialogen en illustraties helpen je op weg.

Jacques Ibert (1890-1962) was een kleurrijke en technisch fijnzinnige componist, die naast werken voor orkest ook o.a. toneel- en filmmuziek schreef en voor ballet en opera componeerde. Op de CD in dit boek staat pianomuziek die hij schreef tussen 1910 en 1922, getiteld ‘Histoires’. Voor deze gelegenheid uitgevoerd door Aukelien Kleinpenning (saxofoon) en Charlie Bo Meijering (Piano).

Ezelsoortjes is een magische mix van muziek, tekst en beeld voor kinderen vanaf 4 jaar.

Ezelsoortjes in een boek zonder tekst maar met een cd. In het boek staan tien prenten op dubbele pagina’s. Deze prenten sluiten aan bij het muziekstuk op de cd, maar zijn niet al te detaillistisch getekend door Agnes Loonstra. De maakster van dit boek, Aukelien Kleipenning, heeft dit met opzet zo gedaan want het is de bedoeling dat de fantasie van kinderen hierdoor wordt geprikkeld. Er worden zogezegd enkele handvaten gegeven door de prenten, de vertellingen en de muziek waardoor kinderen worden aangezet tot het verder invullen van het verhaal.

De cd bevat twintig tracks. Tien daarvan is muziek met vertellingen, tien zijn enkel de muziekstukken. De muziek is geschreven door Jacques Ibert en wordt gespeeld door Aukelien Kleipenning (saxofoon) en Charlie Bo Meijering (piano). Naast het prikkelen van de fantasie is het ook een doel van de maakster om kinderen kennis te laten maken met klassieke muziek. De vertellingen worden gedaan door een volwassene, de bekende Frank Groothof en een kind. Voor kinderen klinkt dat erg uitnodigend, de stem van Frank herinnert aan Sesamstraat en de kinderstem is kinderlijk, maar duidelijk. Het laatste verhaal is enkel een muziekstuk; hier begint dus het fantaseren bij de prent en de muziek.

De muziek is vrolijk en past bij de prenten. Bij één van de prenten wordt niet alleen een verhaal verteld, maar een liedje gezongen. Verhalen is overigens misschien een groot woord, het zijn meer enkele zinnen om kinderen een richting te geven en vanuit daar verder te fantaseren. Ezelsoortjes is een ontzettend leuk luisterboek om samen te beleven met je kind. Ook is het geschikt om bijvoorbeeld op vakantie mee te nemen.  Voor docenten in de onderbouw van de basisschool is het geschikt om met een groepje kinderen uit de klas te bekijken en te beluisteren. Het is zeker een erg origineel idee en weer eens wat anders dan zomaar voorlezen.

Uitgeverij: BLOP
ISBN: 9789082851533
24 pagina’s