In het onooglijke dorpje Monroe in de staat Oregon wordt het zwaar verminkte lijk gevonden van Dorothy Stewart, een vrouwelijke kinderarts. Tim Sackley en Jude McCool beginnen met het onderzoek, maar stuiten al snel op onverklaarbare zaken.
Enkele dagen later staan ze voor een tweede raadsel. Aan de oever van de rivier spoelt het lichaam aan van een jong meisje dat al meerdere dagen vermist was. Moord? Zelfmoord? Een ongeval?
Een derde dode maakt de zaak compleet onontwarbaar. De inspecteurs tasten in het duister en werken bijna de klok rond om de dader zo snel mogelijk te vatten.
Een ding staat vast: de rode draad doorheen al deze verschrikkingen is de vakantieboerderij Greenfields.

Midden in het onderzoek wordt Tim Sackley door zijn directe chef op non-actief gezet en moet hij werkeloos toekijken hoe Jude dit hele mysterie met een andere partner ontrafelt.
Greenfields is het derde boek in de serie met Tim Sackley en Jude McCool, inspecteurs bij het politiekorps van Corvallis, Oregon.

De inspecteurs Tim Sackley en Jude McCool, zowel op hun werk als privé een paar, staan voor een moeilijke taak. Ze moeten de moord oplossen van een alleenstaande vrouw, die op gruwelijke wijze is vermoord en al een paar dagen dood in haar huis ligt. Waar moeten ze beginnen? De vrouw woont nog maar pas in het kleine dorpje Monroe en niemand schijnt haar echt te kennen.
Een paar dagen later wordt er een jong meisje dood gevonden op de oever van de Willamette. Is er een verband tussen de twee doden? Of is Daniel, een geestelijk gehandicapte jongen, schuldig aan deze moord? Inspecteur Tim is ondertussen in verband met een andere zaak op non-actief gesteld, en zijn partner Jude gaat noodgedwongen verder met het onderzoek met haar nieuwe gewezen partner Juan Rodriguez. Met het ontdekken van een derde dode is de verwarring compleet. Alledrie de slachtoffers zijn gevonden in de buurt van de vakantieboerderij Greenfields. Toeval? Hebben de bewoners of de gasten van deze boerderij iets met de moorden te maken? Of zou het iemand van buitenaf zijn?

De Belgische auteur Christine Bols heeft met haar derde boek een meesterlijke thriller geschreven. De cover is warm van kleur, maar tegelijk mysterieus. Met een vervallen houten huis op de oever van een rivier en een wazig zonnetje nodigt het boek uit om gelezen te worden.
Een spannende verhaallijn, sterke geloofwaardige personages en goede dialogen maken ‘Greenfields’ tot één van mijn favorieten. Een bijzonder gegeven is dat het verhaal zich in Amerika afspeelt, in Oregon. Ook de twee vorige thrillers spelen zich op deze locatie af. Nu zou je denken dat het voor een Europese auteur moeilijk is om de plaatsjes Corvallis en Monroe goed te beschrijven als je er niet woont, maar ze schrijft zo beeldend dat je je in Oregon waant. Hier is erg goede research gepleegd. Heel charmant zijn de typisch Belgische uitdrukkingen. Ook de lugubere details van de ontdekte slachtoffers zijn erg goed beschreven en van essentieel belang. Christine heeft een prettige schrijfstijl. De spanning is goed opgebouwd. Je wilt verder lezen, weten hoe het afloopt en wie de dader is. Gedurende het verhaal kom je ook steeds meer te weten over de hoofdpersonages Tim en Jude. Deze twee inspecteurs spelen ook de hoofdrol in haar vorige thrillers, toch is het niet persé noodzakelijk om deze boeken eerst te lezen. Het zijn op zichzelf staande verhalen.
Met heerlijke korte hoofdstukken weet ze de vaart erin te houden en de lezer steeds op het verkeerde been te zetten, eindigend met een goed bedacht plot.
Ik hoop dat er nog een vierde deel komt, maar na de laatste bladzijde gelezen te hebben, ben ik daar niet helemaal zeker van.
Een leuk detail: op haar website heeft Christine een zelfgemaakt filmpje staan over Oregon en de steden Corvallis en Portland met alle locaties die zich in haar boeken afspelen. Ontzettend leuk om te zien en je krijgt een goed beeld waar alle scenes plaatsvinden.

Christine Bols (1950) werd geboren in Brasschaat. Ze bracht tot haar veertiende haar jeugd door in Balen in de Antwerpse Kempen en verhuisde dan naar Halle (Vlaams-Brabant). In 1978 keerde ze terug naar de Kempen. Ze woont nu met haar Britse vriend in Herselt. Op haar zestigste ging ze met pensioen en kon zich toen eindelijk toeleggen op haar jeugddroom: schrijven. Ze heeft twee kinderen en drie kleinkinderen.

Uitgeverij: Kramat
ISBN: 9789462420199
Aantal pagina’s: 320