Er zijn drie manieren om bij het uitzichtpunt in het plaatsje Castle Rock te komen: Route 117, Pleasant Road en de zogenaamde Suicide Stairs. In de zomer van 1974 neemt de 12-jarige Gwendy Peterson elke dag de trap, die stevig verankerd zit met bouten in de bergwand. Als Gwendy op een dag boven aan de trap op adem staat te komen, wordt ze aangesproken door een vreemdeling. Op een bankje in de schaduw zit een man met een zwarte broek aan, een zwarte overjas en een wit overhemd. Op zijn hoofd heeft hij een zwart hoedje. Er zullen dagen komen dat Gwendy nachtmerries heeft over dat hoedje.

De 12-jarige Gwendy heeft een negatief zelfbeeld, met name omdat ze op school gepest wordt vanwege haar uiterlijk en lichaamsbouw. Eten kan ze niet laten staan, maar om af te vallen loopt ze – met succes – elke dag de Suicide Stairs op.
Op een dag word ze aangesproken door een meneer met een zwart bolhoedje. Hij beweert dat hij haar al een tijdje in de gaten houd en haar een cadeau wil geven; een knoppenkist. Zodra hij haar de knoppenkist overhandigd heeft Gwendy gelijk het gevoel alsof ze een geliefd voorwerp heeft teruggevonden dat ze al jarenlang kwijt was. De man, die zichzelf voorstelt als Richard, legt haar uit dat het een magische kist is die reageert als de knoppen en hendels worden gebruikt.

Gwendy voelt feilloos aan dat er vreselijke dingen gebeuren als er op bepaalde knoppen worden gedrukt, en dus gebruikt ze de kist in het begin alleen voor de overheerlijke chocolaatjes en de zeldzame zilveren munten die het haar geeft. Ze wordt niet alleen slanker en mooier, haar bril is overbodig, haar cijfers schieten omhoog en haar ouders zijn gestopt met drinken. Een aantal jaren later verkoopt ze de munten om haar studie te bekostigen. De wereld is een leuke plek om te leven, maar de drang om de knoppenkist te beschermen tegen mensen die het willen stelen, blijft elke seconde van de dag door haar hoofd spoken. In de verkeerde armen kan de kist zomaar het einde van de wereld betekenen, dat voelt ze.
In de jaren die volgen drukt ze een aantal keer op een knop en de gevolgen zijn vreselijk. Ze weet echter van de allesverwoestende knoppen af te blijven en gaat verantwoordelijk om met de kist, totdat er iets vreselijks gebeurd dat haar wereld op zijn kop zet.

Er waren twee dingen die me gelijk opvielen toen ik dit boek in mijn bezit kreeg; het is het dunste boek van Stephen King dat ik in een lange tijd in mijn handen heb gehad en het is daarnaast totaal anders als ik me had voorgesteld na het lezen van de achterflap. Ik had een keiharde horror of thriller verwacht, maar Gwendys knoppenkist is meer een spannende roman waarin we meer dan tien jaar uit het leven van Gwendy Peterson volgen, terwijl haar hele leven in het teken van haar knoppenkist staat en ze uitgroeit tot een verantwoordelijke jonge vrouw.

Het enige wat ik jammer vond is dat je het boek binnen een paar uur uit hebt en dat je dan eigenlijk het gevoel hebt niet de horror te hebben ervaren waarin Stephen King nou juist zo uitblinkt. Dat gezegd hebbende is het wel een enorm sterk verhaal over een opgroeiende vrouw dat de verantwoording over een krachtig wapen krijgt. Dunne boekjes van Stephen King zijn in deze tijd bijna zeldzaam en dit maakt het wel weer uitermate geschikt voor lange treinreizen of om mee te nemen op vakantie.
Nu even over de personages; de transformatie die Gwendy en haar ouders ondervinden vanaf het eerste moment dat Gwendy de knoppenkist gebruikt is prachtig beschreven en goed uitgedacht. De mysterieuze Richard wekt ook veel vragen op bij de lezer.

De cover van Gwendys knoppenkist is prachtig qua kleurencombinaties en staat vol met in elkaar verweven scenes uit het boek. Een prachtige en goed doordachte cover! In het boek vind je ook een aantal indrukwekkende zwart/wit schetsen die zeker bijdragen aan het geheel.

Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044354980
Pagina’s: 168
Prijs: €16,99

[bol_product_links block_id=”bol_5c011db90c877_selected-products” products=”9200000098437714″ name=”Gwendys knoppenkist – Stephen King / Richard Chizmar” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]