9789044352511

Cara Burrows verlaat uitgeblust haar man en kinderen en vlucht naar een wellnessresort. Als ze daar uitgeput haar hotelkamer betreedt blijkt die al bezet. Het foutje van de receptioniste doet Cara twijfelen; het meisje dat ze springlevend in de kamer heeft gezien is iemand die ze niet gezien kán hebben: de vermoorde Melody Chapa, wier ouders een levenslange gevangenisstraf uitzitten voor de moord op haar. Cara raakt verwikkeld in een web van leugens en intrige, een gevaarlijk web.

Cara zit zo met zichzelf en haar familie in de knoop, dat ze halsoverkop hun spaargeld aanbreekt om een verblijf in het duurste resort te boeken dat er bestaat. Ze laat iedereen zonder antwoorden achter, om op zoek te gaan naar wat ze wil voor haarzelf en haar ongeboren kind. Als ze echter de verkeerde hotelkamer aangewezen krijgt en oog in oog staat met de Melody (en diens knuffel Poggy) die jaren geleden vermoord zou zijn, vergeet ze haar eigen zorgen en stort ze zich halsoverkop in dit mysterie. Zelfs de luxe upgrade die ze bij wijze van goedmakertje krijgt van de receptioniste – de mooiste kamer van resort Swallowtail – kan haar niet helpen ontspannen.

Al snel krijgt Cara bij haar zoektocht naar antwoorden de hulp van een aantal opvallende gasten uit het Swallowtail. Wanneer ze op onderzoek gaat en het internet in duikt, ziet ze dat Melody’s lichaam, evenals haar lievelingsknuffel “Poggy”, nooit zijn gevonden. Ze stuit ook beeldmateriaal van de tv-presentatrice Bonnie Juno, die verantwoordelijk is voor de arrestatie van de ouders van Melody. Tevens is er een resortgast die zweert Melody te hebben zien zwemmen, ook al beweert de receptioniste dat de vrouw in kwestie mentaal niet helemaal spoort. Heeft Cara nou wel of niet Melody gezien? Zonder dat ze het beseft trekt ze veel te veel aandacht op zichzelf en brengt ze zichzelf in gevaar…

Heb jij haar gezien? leest lekker weg en houdt je mentaal scherp. De personages zijn mysterieus en kampen ieder met hun eigen problemen, die de lezer wel/niet te weten komt, afhankelijk van wat Hannah met de lezers wilde delen. Helaas is het verhaal wel voorspelbaar en weet je voor de helft van het boek al hoe de vork in de steel zit. Het enige wat wel onvoorspelbaar is, zijn de personen achter de schermen van de verdwijning van Melody Chapa. Hier komt een bijzondere manier van denken, die we van Hannah gewend zijn, om het hoekje kijken.

Alles is tot in de puntjes uitgewerkt en Hannah heeft nergens een steek laten vallen, terwijl sommige punten zo vergezocht zijn dat je als lezer bepaalde situaties terug gaat zoeken in het boek. Knap gedaan!
Wat ik vooral leuk vind ter afwisseling en onderbreking van de spanning, zijn de gespreksverslagen, beschrijvingen van televisie uitzendingen en fragmenten uit het boek van Melody. Daarnaast volg je af en toe ook een ander personage, wat zorgt voor een frisse wind die je tevens weer in de war weet te brengen; typerend voor een intrigerende psychologische thriller, heerlijk!

Sophie Hannah is een Engelse bestsellerauteur van romans, thrillers, kinderboeken en poëzie. Haar boeken worden uitgegeven in 27 landen en werden bekroond met onder andere de Crime Thriller of the Year Award en de Specsavers National Book Award.
In 2014 schreef ze – op verzoek van de familie en stichting van Agatha Christie – De monogram moorden, een thriller met in de hoofdrol de beroemde Belgische speurder Hercule Poirot. In 2016 volgde een tweede Poirot-boek.

ISBN: 978 90 443 5251 1
Uitgeverij: The House of Books
Pagina’s: 348
Prijs: €15,-

[bol_product_links block_id=”bol_5a7c9d4542b57_selected-products” products=”9200000084256997″ name=”Heb jij haar gezien? – Sophie Hannah” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]