foto

‘Ik kom van ver. Voor mijn succes heb ik hard moeten werken. Voor erkenning nog meer. Terwijl het publiek massaal genoot van mijn programma’s, deed de pers alsof ik niet bestond. Tot de dames en heren critici vonden dat ze mij niet langer konden negeren. Toen besloten ze me met de grond gelijk te maken. Ik produceerde pulp en bagger. Mijn programma’s waren een belediging voor de goede smaak. Hellers Ellende Fabriek, schreef een journalist ooit. Toen ik een eigen televisiezender wilde beginnen, had een columniste het over de strontbuis. Het woord werd zo populair dat het in de Dikke van Dale is opgenomen. Inmiddels heeft het moddergooien plaatsgemaakt voor bewondering, respect, ja zelfs voor erkenning. Natuurlijk geniet ik daarvan. Maar behoedzaam, nooit openlijk. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Voor je het weet, hakken ze je kop eraf. Eén uitglijder is genoeg. Het grootste vermaak in dit land heet leedvermaak’.

Tobias Heller, oprichter en eigenaar van de Heller Entertainment Factory, is een internationaal bekende televisieproducent. Ondanks zijn succes is er de voortdurende hunkering naar erkenning. Aan de vooravond van zijn zestigste verjaardag wordt hij uitgenodigd voor Een goed gesprek, hét interviewprogramma van de publieke omroep. Gestreeld door het verzoek stemt Heller in. De drie uur durende uitzending beschouwt hij als de kroon op zijn imposante carrière. Tot hij, live op televisie, geconfronteerd wordt met zijn verleden.

De flaptekst en de cover nodigen uit om het boek te lezen. Wie is deze Tobias Heller, succesvol producent? En wat is er allemaal in het verleden gebeurd waarmee hij geconfronteerd wordt?
Het boek begint met een telefoontje dat zijn zoon Marc vermist wordt in Griekenland. Dit nieuws gooit roet in het eten, zeker nu hij gevraagd is om Minister van Kunst en Cultuur te worden. Dan wordt hij ook nog uitgenodigd om deel te nemen aan een drie uur durend interview, live op televisie. Daar kan de bijna zestigjarige Heller meteen zijn opvolger bekendmaken voor Heller Entertainment Factory. Maar het loopt allemaal anders als hij voorzien had…

In het boek lopen twee verhaallijnen prachtig door elkaar verweven. De jeugd van het stotterende jongetje Jeu Crutzen en het heden van de succesvolle Tobias Heller. Een groot contrast, zeker omdat het hier om één persoon gaat.
Jeu Crutzen, enige zoon van een alcoholistische mijnwerker en een onderdanige huisvrouw. Hij stottert en heeft een ongelukkige jeugd. Zijn vader mishandelt Jeu en zijn moeder.
Heller, bijna zestig, twee volwassen kinderen, een ex-vrouw en nu getrouwd met een jonge vrouw in de leeftijd van zijn dochter. Succesvol en meedogenloos.

Hoe verder je in het boek leest, hoe moeilijker het weg te leggen is. Je proeft een soort onderhuidse spanning. Het verhaal is goed en spannend opgebouwd, met als rode draad het avondvullend interview door de publieke omroep over het leven van Heller, ‘Een Goed Gesprek’.
Geloofwaardige personages spelen de hoofdrol, heel goed uitgediept door Berg. De ervaring van Berg als voormalig televisie-omroeper komt hem in Heller goed van pas. Essentiële details maken deze thriller tot een boek dat je niet snel zult vergeten. Waarbij de lezer als toeschouwer in de zaal zit en alleen maar kan toekijken hoe het Heller vergaat. En er niets aan kan veranderen.

In tegenstelling tot zijn vorige thrillers met Chantal Zwart als hoofdpersonage is Heller niet echt een whodunit. Eerder zou ik dit boek bestempelen als een psychologische thriller. Vooral de vader-zoon relatie – zowel Heller met zijn vader als met zijn zoon – heeft diepe psychologische aspecten.
En ook nog eens prachtig verwoord.
Chapeau! Michael Berg.

Michael Berg (1956) heeft jarenlang in diverse functies voor landelijke en regionale omroepen gewerkt. Ook muzikaal heeft hij zijn sporen verdiend als liedjesschrijver, componist en producer. Tot hij in 2004 de overstap maakte naar fulltime schrijver, waarvoor hij zijn domicilie in Frankrijk koos. Van zijn hand zijn o.a. de thrillers met radiojournaliste Chantal Zwart. Met het (tot nu toe) laatste boek in deze serie, Nacht in Parijs, won hij in 2013 De Gouden Strop voor beste Nederlandstalige spannende boek.

Uitgeverij: The House of Books
ISBN: 9789044343106
Aantal pagina’s: 416