9789051166279_l-01

Het is 1659. In het nog onontgonnen Amerika eigenen de Nederlandse pioniers onder leiding van directeur-generaal Peter Stuyvesant zich steeds meer land toe van de oorspronkelijke bewoners. De zestienjarige Hendrick Pels wordt tegen wil en dank meegezogen in de strijd tussen de barbaarse Esopus-indianen en de vrome Hollanders. Of zijn het zijn eigen landgenoten die barbaars zijn?

Onder groot protest van hun moeder gaan Hendrick en zijn broertje Evert met hun vader mee het water op om de handel te drijven. Achteraf blijkt moeder haar protest niet voor niets want zijn vader heeft ineens besloten om niet rechtstreeks naar nieuw – Amsterdam te varen maar een tussenstop op Esopus te maken. En nu juist op Esopus is het gevaarlijk door de oorlog die dreigt te ontstaan tussen de Nederlanders en de wilden. De volgende verrassing voor Hendrick is dat zijn vader daar land heeft aangekocht en er met het gezin wil gaan wonen. Hendrick voelt zichzelf altijd al ‘minder’ dan zijn jongere broertje en dat word altijd maar weer bevestigd door vader met zijn misprijzende blikken en opmerkingen. Hendrick is niet zo slim, sterk of stoer als Evert(dénkt hij). Ook heeft zijn jongere broertje dezelfde naam als vader gekregen en niet hij, zoals normaal bij de eerstgeborene gebeurd. Nadat er een ongelukkig voorval plaatsvindt tussen de wilden en de Nederlanders gaat Hendrick richting Nieuw-Amsterdam om hulp te halen maar bij terugkomst op Esopus gaat het helemaal mis, Hendrick en de mannen die met hem mee waren worden door de wilden gevangen genomen. Eenmaal in het kamp beseft Hendrick dat dit geen fijn uitje gaat worden want de wilden zijn nog steeds uit op wraak. Alles wat Hendrick ooit heeft gehoord of geleerd over de wilden blijkt waar, het zijn duivels die alleen maar bloed willen zien en levens willen nemen. Wanneer hij ook nog eens meegegeven word aan en wilde die hij nog nooit gezien heeft weet hij het zeker, hij gaat nooit meer naar huis, áls hij dit al overleefd. De dingen die hij leert over de wilden, de dingen die hij meemaakt…. het is allemaal zo anders dan hij geleerd en verwacht had.

Een ontzettend mooi geschreven verhaal over iets waar ik weinig van weet. Voor mij begint het verhaal pas echt te lopen nadat Hendrick is meegenomen. Vanaf dán leer je de andere kant kennen, de kant van de wilden. Je leest hoe de wilden leven en hoe anders hun werkwijze, instelling en overtuigingen zijn en dat is ontzettend mooi om te lezen, en ook hoe Hendrick daarop reageert. Een bijzonder verhaal dat ook zijn humor niet mist. Het is een mooi en interessant verhaal maar ook ontroering ontbreekt niet, dingen waar Hendrick achter komt doen je huiveren en ontroeren. Echt een prachtig verhaal, honderd keer mooier en meer bijzonder dan ik had verwacht. Elk deel in het boek (dat zijn er 3) heeft een naam gekregen die perfect past bij wat er op dat moment staat te gebeuren. Het is een mooie, duidelijke en bijzonder interessante uiteenzetting van een geschiedenis die minder bekend is dan vele andere gebeurtenissen. Het is zo’n mooi, ontroerend en inspirerend verhaal dat ik bijna wil smeken om een vervolg over dit prachtige en oprechte volk. Dit is nu dé tweede keer dat ik een geschiedenis lesje krijg via een boek van deze vrouw, en jeetje mina wat kan deze vrouw schrijven. Dit is ook meteen de tweede keer dat ik meer over een onderwerp zou willen weten, de eerste keer was door Duivelsmaeker en werd ik gegrepen door de magie van Jheromimus Bosch. Een prachtige schrijfwijze die je weet vast te houden en je laat hopen op meer. Ook de cover is prachtig en verdient een compliment in mijn recensie, het laat een prachtig beeld zien van wie je in het boek kunt verwachten, doordat hij zo mooi en bijzonder is blijft hij aan je trekken om naar hem te kijken en hij maakt dit boek meer dan compleet. Ook de verantwoording in dit boek is het lezen waard, dat maakt dat je het verhaal nog meer gaar waarderen. Aan de binnenkant van de cover (voor en achter) staan prachtige plattegronden en daarin verwerkt staan ontzettende mooi tekeningen en teksten die ook het uitvoerig bestuderen waard zijn. Al met al weer een pracht parel van Bianca Mastenbroek.

Uitgeverij: De vier windstreken
ISBN: 97890511636279
Pagina’s: 378
Prijs: € 15,95

[bol_product_links block_id=”bol_59f36ac95d125_selected-products” products=”9200000079154824″ name=”Hendrick, de Hollandsche indiaan – Bianca Mastenbroek” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]