Op de wereld lopen tal van monsters rond, waarvan bijna niemand het bestaan weet. Waar er in de middeleeuwen nog uitgebreid over deze wonderlijke wezens werd geschreven, wordt er vandaag de dag gedaan alsof ze niet bestaan. Maar niets is minder waar. In deze rijkgeïllustreerde monster-encyclopedie lees je alles wat je moet weten over wonderlijke wezens als de bonnacon, de crocotta en de Mongoolse doodsworm. Maar liefst 150 fascinerende en huiveringwekkende monsters komen uitgebreid aan bod. Van de afanc tot de zombie, en alles wat ertussenin zit.
Dit boek zorgt niet alleen voor uren leesplezier… Het kan je leven redden!

We beginnen dit boek met een mooie inleiding, hoe en waarom dit boek is ontstaan. De eeuwenoude en vergane glorie van wonderlijke (en stiekem ook best wel monsterlijke) wezens en hun eigenschappen, vertaald naar deze tijd vanuit een boek met vergane kennis en taal. De omslag/ cover is ontzettend gaaf, soft touch laminaat en er zit een monsterlijk gezicht in dat dieper ligt dan de rest van de cover en het boek heeft echt een ‘oude boeken look’ met op de rug de halen van nagels van een klauw, heel tof. Ik blijf eraan voelen en kijken, je ziet van alles. De wezens/monsters die omschreven worden, worden door de tekeningen en duidelijke uiteenzetting in de tekst zo levend dat je het gevoel hebt er morgen meteen al één tegen te kunnen komen. De tekeningen van Madeleine zijn heel mooi gemaakt, soms jammer dat het zwart wit is maar met een beetje fantasie (wat degene die dit soort boeken leest vast wel zal hebben) kun je de kleuren alsnog zien in de tekening. Ik heb hartelijk gelachen om de verdediging van de ‘Boccanon’ en vol walging het verhaal van de Manananggal gelezen.  Wat mij wel opvalt is dat erg veel van deze wezens mensen of iets menselijks  als voedsel hebben, die had ik (misschien gek genoeg) niet verwacht. Onder het complete uitgebreide verhaal van het wezen staat een kolom met daarin de feiten, kort, krachtig en lekker duidelijk. Negentig procent van de wezens zal je niet bekend voorkomen, maar er staan ook bekende wezens in zoals bijvoorbeeld de Centaur, de Basilisk, de cycloop en mijn all time favorite de draak. Een ontzettend gaaf boek maar wel erg gedetailleerd in hoe de monsters hun prooi te pakken krijgen en verslinden dus in mijn ogen niet echt bedoeld voor de hele kleintjes onder ons. Veel wezens lijken ook sterk op elkaar, is het niet in uiterlijk dan is het wel in hun manier van hun prooi te pakken krijgen, bijvoorbeeld de Kelpie en de Each Uisge, enige verschil daarin is dat de Kelpie zijn slachtoffer niet opeet en de Each uisge wel. Het houd maar niet op met wezens, je blijft lezen en leren over de wezens en krijgt alle informatie die je nodig hebt om te overleven mocht je er ooit een tegenkomen (al lukt overleven niet altijd en is dit boek geen garantie daarvoor). Achterin staat een landenkaart met een overzicht waar welke wezens voorkomen, een bibliografie van naslagwerken die Tjerk heeft gebruikt voor dit boek en uiteraard krijg je ook een register met op welke pagina je welk wezen kunt terug vinden.  Al met al een ontzettend gaaf boek die ik wel honderd keer wil doorbladeren, kijken en lezen.

Uitgeverij: Uitgeverij Moon
ISBN: 9789048845866
Pagina’s: 317