Yvonne Abrahamse is dertig jaar, boekhouder, gelukkig gehuwd en sinds kort moeder van de kleine Danny. Het leven lacht haar toe, totdat ze op een dag een bijna fatale inschattingsfout in het verkeer maakt…

Zeven jaar later ontwaakt Yvonne uit haar coma, om te ontdekken dat voor haar niets meer hetzelfde is. Ze moet vechten om haar onwillige lichaam weer onder controle te krijgen en om te kunnen functioneren in de maatschappij. En dan zijn daar nog de op visioenen lijkende dromen, die ze veel liever niet zou hebben.

Het grote ontwaken is een intrigerende roman over verlies en strijd, doorzettingsvermogen en liefde, waar een bovennatuurlijke, rode draad doorheen geweven zit.

Als de drukbezette boekhouder Yvonne een fatale fout maakt in het verkeer, verandert haar leven voorgoed. Na een slechte nachtrust crasht ze en belandt ze in het ziekenhuis. Na een coma van zeven jaar ontwaakt ze, haar herstel kan beginnen. Maar wat weet ze nog van haar verleden? Waar zijn haar man Hans en haar zoontje Danny? Langzaam komt haar geheugen terug, maar tegelijkertijd krijgt ze visioenen van gebeurtenissen die later daadwerkelijk plaatsvinden. Yvonne is veranderd van een jonge, succesvolle vrouw tot een vrouw die zowel geestelijk als fysiek vanaf nul moet beginnen. Ze is zich bewust van het feit dat nu niet alles meer vanzelfsprekend is zoals vóór het ongeluk. Maar met haar sterke wil en doorzettingsvermogen knokt ze zichzelf terug. Ze trekt noodgedwongen weer bij haar ouders in en probeert van hieruit weer een plekje in de maatschappij te veroveren. Als boekhouder kan ze nog niet aan de slag, ze heeft door het ongeluk veel moeite met cijfers. Tijdelijk gaat ze als gezelschapsdame bij een oude dame werken. Zal ze binnen afzienbare tijd haar oude leven weer kunnen oppakken?

De cover en de flaptekst van ‘Het grote ontwaken’ doen vermoeden dat het hier een waargebeurd verhaal betreft, over een vrouw die ontwaakt uit een langdurige coma en het moeizame herstel hiervan. Het blijkt een fictie-verhaal. Overigens een erg goed fictie-verhaal. De schrijfster heeft het ontwaken, de ontreddering en het herstel van Yvonne erg goed en geloofwaardig beschreven. Soms hartverscheurend…
Maar dan staat er een dikke punt achter hoofdstuk vier, een teken dat Yvonne’s nieuwe leven hierna begint. Tenminste, dat is mijn interpretatie. Vanaf dit ogenblik leest het boek verder als een liefdesroman. Goed en vlot geschreven, het verhaal leest heerlijk weg. Het handjevol hoofdpersonages worden prima uitgediept. Vooral Yvonne met haar doorzettingsvermogen, een voorbeeld voor mensen die het bijltje er snel bij neergooien. Het is een verhaal over pijn, moed, verlies en verdriet, maar ook over succes en liefde.

Marian Kramer (1963) groeide op in Hellevoetsluis, een gemeente onder de rook van Rotterdam, Europoort en Botlek en woont sinds 2000 in Capelle aan den IJssel. Al op de lagere school bleek Marian een voorliefde voor taal te hebben. Terwijl haar klasgenoten erover zuchtten, verheugde zij zich juist op het schrijven van een opstel. Ook met spelling of grammatica pestte je haar niet.
Veel van haar dagelijkse bezigheden en wensdromen heeft ze bijgehouden in dagboeken en verhalen schrijven zat er al vroeg in. Ideeën haalt ze uit alles om haar heen, maar vooral de kantooromgeving biedt haar een bron van inspiratie. Marian Kramer woont sinds 2000 samen, heeft zelf een inmiddels volwassen dochter en haar partner heeft één volwassen zoon.

Uitgeverij: Celtica Publishing Romance
ISBN: 9789491300226
Aantal pagina’s: 312