het-liefdesatoom-maria-hetty-van-den-bergAls Mara de renovatie voltooit van een boerenhuis in Italië, ontmoet ze haar grote liefde, Fert. In Amsterdam ontwikkelt de verhouding zich niet zoals ze verwacht. Plotseling komt ze in een nachtmerrie terecht: ze wordt ontvoerd en opgesloten. Wie is deze dader? Wat wil hij? Hij gaat te werk volgens een duidelijk plan, maar het pakt anders uit. Voor Mara ontvouwt zich langzaam maar zeker de ware toedracht en ze neemt zelf initiatief om hem te ontmaskeren… In deze spannende psychologische thriller staat de relatie tussen dader en slachtoffer centraal.

Het Liefdesatoom begint met een proloog wat enigszins vaag te noemen is. Vaag in de zin dat niet precies duidelijk is wat gaande is, maar je wel meteen nieuwsgierig maakt naar het verhaal. Daarna is het boek opgedeeld in drie delen.

In het eerste deel maak je kennis met Mara. Nadat ze haar opleiding heeft voltooid aan de Rietveld gaat ze werken voor een architectenbureau. Dit past niet bij Mara en als dan ook nog haar relatie op de klippen loopt en haar moeder komt te overlijden besluit ze naar Italië te gaan. In Umbrië gaat Mara aan de slag als klusjesvrouw en voelt zich op haar plek. Maar dan komt Fert naar Casa Colonica. De kunsthistoricus weet haar hart te veroveren. De heer des huizes is hier echter fel op tegen en uiteindelijk besluiten Mara en Fert samen terug te keren naar Nederland. Daar blijkt de liefde echter niet zo diep te zitten als Mara had verwacht. De twee gaan uit elkaar en Mara heeft het daar erg moeilijk mee.
In het tweede deel maak je kennis met de man die Mara ontvoert. Niet wie hij is, want daar kom je pas aan het einde van het boek achter, wel wordt er vanuit zijn perspectief beschreven hoe hij leeft, denkt en handelt en waarom hij juist Mara uitgekozen heeft.
Tussen het tweede en derde deel zit een intermezzo van enkele pagina’s. Met een vleugje spiritualiteit wordt hierin de bijna dood ervaring van Mara beschreven en hoe ze terug kijkt op haar leven. In het derde deel worden beide perspectieven afgewisseld en volgt een spannend plot waarin alles duidelijk wordt.

Dat Het liefdesatoom een debuut is, is op zijn zachts gezegd opvallend te noemen. Dat lees je er namelijk niet aan af want het is bijzonder vlot en beeldend geschreven. De verschillende perspectieven lijken soms wat ingewikkeld, maar gaandeweg het boek wordt steeds meer duidelijk. Voor een thriller is het begin een beetje zoetsappig, met name het eerste deel neigt meer richting roman. Toch blijf je lezen, omdat de manier van vertellen dat uitlokt, maar ook omdat je weet dat er wat gaat gebeuren. In deel twee neemt het verhaal echter een scherpe vlucht richting thriller en dan is er geen stoppen meer aan. Door de gedetailleerde schrijfwijze worden slachtoffer en dader scherp neer gezet en dit zorgt ervoor dat je in het verhaal mee wordt getrokken. De auteur is er in geslaagd om het verhaal tot op het laatst boeiend en spannend te houden. Het complete verhaal staat sterk, zit goed in elkaar en heeft een goed plot. Ergens een kleine spirituele inslag, maar beslist niet zweverig, eigenlijk precies juist gedoseerd in het verhaal. Een heerlijke thriller die garant staat voor enkele uren spannend leesplezier.

Uitgeverij: Boekscout
ISBN: 9789402215519
284 pagina’s
Prijs: € 21,99

[bol_product_links block_id=”bol_58b98eb4a2ec1_selected-products” products=”9200000048932870″ name=”Het Liefdesatoom – Maria Hetty van den Berg” sub_id=”” link_color=”003399″ subtitle_color=”000000″ pricetype_color=”000000″ price_color=”CC3300″ deliverytime_color=”009900″ background_color=”FFFFFF” border_color=”D2D2D2″ width=”250″ cols=”1″ show_bol_logo=”1″ show_price=”1″ show_rating=”1″ show_deliverytime=”1″ link_target=”1″ image_size=”1″ admin_preview=”1″]