9200000011326414

Becca King heeft een zeldzame gave – en die is levensgevaarlijk
In Stormgevaar, het eerste deel van de razendspannende  serie ‘Het Fluistereiland’, was Jenn McDaniels, een meisje dat enorm met zichzelf in de knoop zat, Becca’s eerste echte vijand. Haar ouders hebben een winkel in aas voor de visserij op het zuidelijke puntje van het eiland. Becca gaat er werken om geld te verdienen en om Derric te helpen, die nog steeds niet hersteld is van zijn verwondingen. Maar als Becca voor haar werk moet leren duiken wint ze het respect van Jenn, en er bloeit een vriendschap op tussen de meisjes.
Tijdens een van haar duiktochten doet Becca een schokkende ontdekking. Maar wat ligt er onder water dat zo angstaanjagend is?

Elk jaar komt er een wel heel bijzondere zeehond naar het eiland: Nera. Ze is gitzwart en blijft een paar dagen om vervolgens weer spoorloos te verdwijnen. Dat ze enorm populair is, blijkt wel uit het feit dat er elk jaar een festival wordt gehouden om haar terugkeer te vieren, maar toch hebben de bewoners van het eiland stuk voor stuk een andere verhouding met Nera. De één wil haar dood, de ander wil dat iedereen bij haar uit de buurt blijft. En dan is er nog de onderzoekster van buiten het eiland die er zo haar eigen beweegredenen op nahoudt, maar die niemand vertrouwt.
Jenn werkt voor de onderzoekster, met gemengde gevoelens want ze vertrouwt haar voor geen meter, en Becca werkt voor de man die iedereen bij Nera uit de buurt wil houden. Als Jenn en Becca samen duiklessen moeten volgen van hun werkgevers steken eerst de oude vijandigheden de kop op, tot ze moeten samenwerken om erachter te komen wat de beweegredenen zijn van bepaalde eilandbewoners om bijna obsessief met de zeehond bezig te zijn. Want dat er meer aan de hand is dan iedereen zegt, is voor de meisjes meer dan duidelijk. Maar al snel komen ze erachter dat Nera veel mysterieuzer is dan iedereen ooit had gedacht.
Ook dit tweede deel van Het Fluistereiland wordt gekenmerkt door de enorme vaart waarmee het verhaal wordt verteld. Door het mystieke sfeertje, afgezet tegen menselijkheid en de problemen die iedereen heeft, is een zeer levendig YA-verhaal ontstaan waar je zonder meer meteen verslaafd aan raakt. De personages zijn enorm verschillend, maar juist doordat ze zo uitgediept worden, snap je ook precies waarom ze zijn wie ze zijn en sluit je ze al snel in je hart.
Ook is er een enorme spanning in het verhaal. Niet alleen de mysterieuze Nera, maar ook het oorspronkelijke achtergrondverhaal wordt regelmatig naar voren gehaald, namelijk Becca die niet zonder reden op het eiland is gaan wonen. In deel 1 heb je kunnen lezen hoe levensgevaarlijk haar gave van gedachten horen eigenlijk is.
Kortom: voor iedereen die houdt van YA met een vleugje mystiek is het zaak om zo snel mogelijk naar de boekhandel te rennen, want deze boeken mag je niet missen!
Uitgever: A.W. Bruna
Prijs: 19,95