Zo rechtop
Opkijkend, die grote blauwe oogjes
Zo vol van onbekende verwachting
“Jullie zullen het mij toch laten zien?

Denkertje
De gedichten zijn als brieven gericht aan mijn lieve lezers. Je kan mij antwoorden. In dichtvorm.

In dat hemdje zo rechtop is een verzamelbundel van gedichten die Kees Leeuwerink schreef vanaf 1954 tot het heden. De bundel begint met een uitgebreide biografie van de auteur, wat fijn is want zo leer je de dichter kennen. Deze persoonsbeschrijving wordt gevolgd door een uitleg over de inhoud van de gedichten. Dat splitst zich op in het waarover, liefdesgedichten, natuur en taalgedichten en de werkwijze zoals poëtische wijze, verhalende wijze en beschouwelijke benadering. De inleiding over de inhoud van de gedichten wordt afgesloten met een uitleg hoe de auteur tot zijn gedichten is gekomen. De laatste zin springt hierbij er echt helemaal uit: Of het nu de taalkunst, de beeldende kunst of het anders uitdrukbare is, het blijft een kunst het leven te leven.

Het begin van deze gedichtenbundel, de biografie en de uitleg over de inhoud, zorgt ervoor dat je alvast wordt geprikkeld tot het verder lezen. Door deze teksten lijkt het alsof de auteur al een beetje kent en je wil dan ook verder lezen naar de gedichten om zijn daadwerkelijk werk te zien. De gedichten zelf zijn opgedeeld in periodes van het leven van de dichter. De gedichten zelf spreken voor zich, soms zijn ze diepgaand maar soms ook eenvoudig, maar toch zetten ze je aan tot dieper nadenken:

ZO

Het is ‘zo’

Wat bedoel je?